Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Saab 92 från 1950 möter muskler från 1999
2 AV 2
Foto: Plint Marketing

Nevs Emily – hemliga elbilen från Trollhättan avslöjad

Nu vet vi vad Saab-avkomman Nevs har arbetat med i Trollhättan. Efter avvecklingen avslöjas nu projektet Emily – en elbil med navmotorer och lång räckvidd.

Många är vi som har undrat vad Nevs har arbetat med sedan det Evergrande-ägda företaget köpte det som fanns i konkursboet efter Saab Automobile år 2012. Nu vet vi. Nu avslöjas elbilen Emily som aldrig hann sättas i produktion.

Det är reklambyrån Plint i Trollhättan som publicerar bilder och film från projektet som de år 2020 fick i uppdrag att följa och dokumentera. Emily-projektet gick snabbt, i december 2019 togs de första stegen och bara tio månader senare kördes de första testerna med en komplett bil. Omkring 350 svenska ingenjörer, många av dem med förflutet inom Saab, uppges ha arbetat med Emily.

Nevs Emily bär tydligt släktskap med...
Nevs Emily bär tydligt släktskap med...
Nevs Emily bär tydligt släktskap med...
... saliga Saab 9-5.
... saliga Saab 9-5.
... saliga Saab 9-5.
1 AV 2
Nevs Emily bär tydligt släktskap med...
Foto: Plint Marketing
2 AV 2
... saliga Saab 9-5.
Foto: Saab

Emily skulle bli en elbil med sportbilsprestanda tack vare kraftfulla navmotorer i varje hjul. Projektet har varit hemligstämplat fram till nu då sekretessen upphört efter Nevs sagt upp nästan all sin personal och satt verksamheten i viloläge.

Det går att se en hel del Saab-DNA i designen och trots att Emily är en stor sedan uppges den ha utvecklats för att få sportbilsprestanda med acceleration från 0 till 100 km/h på 3,2 sekunder. Räckvidden på en laddning var upp till 100 mil. Om projektet tillåtits fortsätta hade Emily kunnat bli världens första serieproducerade bil med fyra navmotorer.

LÄS MER: Saab-skatt hittad när Nevs flyttstädar

Avskalad interiör och stor skärm, precis som i många andra elbilar i dag.
Avskalad interiör och stor skärm, precis som i många andra elbilar i dag.
Avskalad interiör och stor skärm, precis som i många andra elbilar i dag.
1 AV 2
Avskalad interiör och stor skärm, precis som i många andra elbilar i dag.
Foto: Plint Marketing
2 AV 2
Foto: Plint Marketing

Enligt Trollhättan-tidningen TTELA hann Nevs bygga sex exemplar av Emily och hela projektet uppges nu vara till salu, tillgängligt för den som vill ta över facklan. Nevs avveckling anses vara ett direkt resultat av ägarbolaget Evergrande som hamnade i akut ekonomisk kris under pandemin.

https://youtu.be/TmVA96Sb1pUhttps://youtu.be/gSvuap06gA0https://youtu.be/LCbYjGSsp5M