Foto: Automobili Pininfarina / Automobili Pininfarina

Nick Heidfeld testar Pininfarina Battista – leverans 2022

Battista är Automobili Pininfarinas första bilmodell. En eldriven supersportbil med en prislapp som tycks vara felskriven. Nästa år är det dags för leverans och här är Formel 1-föraren Nick Heidfelds utlåtande. 

2018 offentliggjorde Pininfarina att de förutom att formge bilar även skulle bli en egen tillverkare under namnet Automobili Pininfarina. Nu sluttestas den första modellen Battista – och det med hjälp av Formel 1-expertis: tyske Nick Heidfeld, med 185 Grand Prix-lopp på meritlistan. Han har även kört i den elektriska Formel E-serien vilket kommer till pass här då Battista är en 1 900 hästkrafter stark eldriven supersportbil.

Nick Heidfeld och Battista. Foto: Eros Maggi / Automobili Pininfarina

Leveranserna av de 150 bilarna med en prislapp på 1,98 miljoner euro, över 20 miljoner kronor, var satt till att börja 2021 men nu är det klart att det kommer att ske först i början av nästa år. Nick Heidfeld har tidigare kört en prototyp med 80 procent av motorstyrkan på bana men nu görs de sista testerna på allmän väg i Italien med en produktionsklar bil.

Det handlar om ett bygge i aluminium och kolfiber som med sina fyra elmotorer tar sig 0 till 100 km/h på under två sekunder och till 300 km/h på tolv sekunder för att toppa på 350 km/h. Drivlinan är framtagen av Rimac Automobili och batterierna har en kapacitet på 120 kilowattimmar vilket ska räcka till 50 mils körning, enligt tillverkaren. Laddningskapaciteten är 250 kW.

– I dessa tester har jag fått möjlighet att köra med full motorstyrka och kraften under accelerationen är overklig. Förare kommer aldrig att tröttna på upplevelsen, oavsett hur många gånger de kör, säger Nick Heidfeld som understryker att detta är en gatbil som är snabbare än en Formel 1-bil.

Battista ska bara byggas i 150 exemplar. Foto: Automobili Pininfarina / Automobili Pininfarina

Han spar inte på berömmet heller när det kommer till väguppträdande, fattas bara.

– Battistas uppträdande på testbanan Nardo imponerade på mig tidigare i år så jag hade höga förväntningar när vi kom ut på vägen. Testet visade att målet med att skapa en ny typ av super GT-bil som fungerar på alla underlag har nåtts. Komfort och fjädring känns perfekt och styrningen är neutral. Som racerförare är just styrningen en känslig punkt och här känns den lätt men samtidigt närvarande – direkt men ändå mjuk, summerar han.

Formel 1-förare och supersportbilar för 20 miljoner kan tyckas var långt, långt borta men här finns en svensk jordnära anknytning. Per Svantesson började som 16-åring bygga bilar i Torslanda – i dag är han vd för Automobili Pininfarina. Förra året gjorde vi en intervju med honom i samband med att Battista visades upp i en hangar på Bromma flygfält i Stockholm. En intervju som vd:n öppnade med ”Frågan är inte hur länge jag kan prata om den här bilen utan hur länge du orkar lyssna! Jag är ju något av en bilnörd...”

Hela intervjun kan du läsa här och nedan ser du Nick Heidfelds test av Battista på bana.

https://youtu.be/jyY95MUhBa4