Nikola Badger – batteri- och bränslecellsdriven pickup
Nikola Motor Company presenterar nu sitt första fordon avsett för mer traditionell persontransport. Badger heter modellen, en elektrisk pickup som är både en BEV och en FCEV, det vill säga batteri- och bränslecellsdriven. Massor av kraft och lång räckvidd utlovas.
Eldrivna pickuper var nyligen något många fnyste åt. ”En stor pickup ska ha en fet bensin-V8 eller ännu hellre massiv dieselspis från Cummins”, är ord som ofta har uttalats. Men världen ser ut att vara på väg att förändras, även pickupvärlden som ofta styrs från USA. Rivian R1T presenterades i slutet av 2018, ett år senare slog Tesla Cybertruck ned som en bomb. Ford har presenterat storsäljaren F-150 som elektrisk prototyp och Hummer är på väg in på marknaden igen, denna gång med en elektrisk pickup.
Nu ger sig även amerikanska Nikola Motor Company in i leken. Du kanske känner igen namnet på bolaget, vi skrev om det för ett par år sedan i samband med att Nikola Motor Company stämde Tesla för patentintrång. De ansåg att Teslas lastbil Semi var för lik deras elektriska lastbil One.
Nikola Motor Company är ett ungt företag, det grundades 2014 och har som mål att omvandla transportindustrin men fokuserar inte enbart på lastbilar (som de har tre stycken av, dock inga ännu levererade). De har även tagit fram terrängfordon för bland annat militär användning samt en elektrisk vattenskoter. Inget fordon har ännu nått serieproduktion och ännu mindre leveransstatus.
Nu presenterar Nikola Motor Company, som tagit första halvan av namnet hos den världsberömda uppfinnaren Nikola Tesla (Tesla har som bekant tagit andra halvan), pickupen Badger. Bilen är på amerikanskt vis en bjässe med dubbelhytt, 589 centimeter lång, 218 centimeter bred och 187 centimeter hög. Till skillnad från Tesla Cybertruck ser Nikola Badger ut som en traditionell pickup från Nordamerika, men med några extravaganser, bland annat många lysdioder på utsidan och stora skärmar på insidan.
Men det mest intressanta är varken utseende eller pekskärmar, utan drivlinan. Badger är nämligen en elbil i dubbel bemärkelse, eller om man så vill; den är en batteridriven elbil som ”tankas” via en laddstolpe samt en bränslecellsdriven elbil som tankas med vätgas för att producera sin egen energi ombord.
Med ett 160 kWh-batteri fungerar Nikola Badger som en vanlig elbil med en räckvidd på upp till drygt 48 mil. Är vätgastankarna fulla (8 kilo totalt) kan bränslecellen på 120 kW ta över och generera energi för upp till ytterligare drygt 48 mils körning. Sammanlagd räckvidd är med andra ord över 96 mil.
Det fina i kråksången är att föraren inte behöver välja mellan det ena eller det andra drivsättet. Det finns nämligen ett körläge som kombinerar de båda på ett sömlöst vis och som påstås minimera energiförlusterna.
Den som verkligen vill välja det ena, det vill säga bara den batteridrivna varianten, verkar kunna göra det, i alla fall om man ska ta fasta på det korta omnämnande i förbifarten som Nikola Motor company-chefen Mark Russell gör i pressmeddelandet.
Nikola Motor Company lyfter fram snabba, upprepade accelerationer från stillastående upp till 100 mph (160 km/h) med väldigt små prestandaförluster, tack vare de två energikällorna (för varianten med både batteri och bränslecell). 0-60 mph (0-97 km/h) går för övrigt på ungefär 2,9 sekunder
Badger uppges ha en kontinuerlig effekt på 461 hästkrafter men har sin effekttopp vid 919 hästkrafter. Maxvridet uppges till 1 329 newtonmeter.
I september ska bilen presenteras i sin helhet och någon gång då kommer även orderböckerna att öppnas. Några priser finns ännu inte att ta del av.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se