Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nio ES8 är första modell att lanseras i Norge och Europa. Senare kommer ET7.
Nio ES8 är första modell att lanseras i Norge och Europa. Senare kommer ET7.
Nio ES8 är första modell att lanseras i Norge och Europa. Senare kommer ET7.
Nio ES8 är första modell att lanseras i Norge och Europa. Senare kommer ET7. Foto: Nio

Nio attackerar Europa genom Norge

Tesla-utmanaren Nio har tidigare sagt att man planerar en europeisk lansering under det här året. Nu står det klart att det blir Norge som blir företagets första europeiska marknad.

Att den kinesiska elbilstillverkaren Nio har planerat sin europeiska lansering till andra halvåret 2021 har varit känt ett tag. Nu står det klart att det från Norge som Nio kommer att inleda sin europeiska expansion. 

Det är kanske inte att undra på att man valde Norge. Elbilar stod nämligen för 54 procent av det totala antalet nyregistrerade personbilar i landet i fjol. Den första modellen Nio introducerar i Norge är suven Nio ES8, som följs av sedanmodellen Nio ET7 under nästa år.

Foto: Nio

Det första Nio House utanför Kina kommer att officiellt invigas under tredje kvartalet på självaste Karl Johan. Nästa år ska fyra så kallade Nio Spaces (inte Houses) öppna i Bergen, Stavanger, Trondheim och Kristiansand. 

Även det uppmärksammade batteribytessystemet ska introduceras i Norge, där man ska kunna byta batteri mot ett fulladdat längs någon av huvudvägarna mellan landets fem största städer. Till det kommer att Nio ämnar bygga ett eget snabbladdningsnätverk och kommer också att erbjuda kunder skräddarsydda laddningslösningar för hemmet.

Foto: Nio

Hur Nios expansionsplaner ser ut efter att man etablerat sig i Norge är inte klart, men för brittiska Autocar har företagets vice vd för Europa, Hui Zhang, låtit antyda att ”Tysklands utvecklade elbilsmarknad och infrastruktur kan göra landet till en lämplig miljö för det framväxande kinesiska varumärket”.