Nio ES8 – elektrisk Kina-suv med sikte på Europa
Ny kinesisk suv spänner musklerna men blir knappast folkets bil. Europa är inblandade och bilen kan bli aktuell här.
ES8 må låta anonymt eller som något nytt sorts bränsle men det är namnet på en ny kinesisk suv från Nio. Inte mycket att skriva hem om kan man tycka men då tar man fel. Här finns spännande tekniska lösningar, en europeisk koppling och en eventuell europeisk lansering.
Märket Nio har tidigare gjort sig kända (nåja) i sportigare sammanhang då modellen Nio EP9 slog rekord på Nürburgring samt genom att namnet nu finns med i Formel E. Tidigare hette stallet NextEV – som är själva moderföretaget.
Nio träffar genast två rätt, enligt rådande trender, genom att var helt eldriven och sjusitsig. Bilen har två motorer, en fram och en bak, som ger 644 hästkrafter och 840 newtonmeter samt ger bilen en acceleration 0-100 km/h på 4,4 sekunder. ES8 mäter in på strax över fem meter i längd och strax över tre meter mellan hjulaxlarna.
Enligt den gamla och missvisande NEDC-cykeln ska bilen klara 35,5 mil per laddning. Om bilen körs konstant i 60 km/h är räckvidden 50 mil, hävdar man. Batteripacket har en kapacitet på 70 kWh men det som gör lösningen udda är att det kan bytas på tre minuter. En infrastruktur med 1 100 batteribytarstationer ska stå klar till 2020.
Nio har inte sparat på krutet. Ingen annan serietillverkad bil ska till så stor del bygga på aluminium och när det kommer till förarassisterade system så backas den upp av 23 sensorer. Bilen är den första utrustad med Mobileye EyeQ4-teknik och inbyggd artificiell intelligens. Bilen ska vara säker nog för fem stjärnor hos Euro NCAP.
Bilen säljs från start bara i Kina, först i Peking och sedan i ytterligare åtta städer, men blir knappast folkets bil. Priset startar på 448 000 renminbi (yuán i folkmun), vilket blir strax över 600 000 kronor. Lägg där på en hyra på 1 700 per månad för batteriet. Nio ES8 kan bli aktuell för Europa men tidigast om tre år.
På tal om Europa, det är på koncernens München-kontor som bilen har ritats även om det kanske är svårt att förställa sig. I god kinesisk anda har man nämligen lånat en del designelement från annat håll även om det skett på ett i sammanhanget någorlunda diskret sätt. Dörrhandtag och stående bildskärm invändigt andas Tesla medan fronten för tankarna till Toyota Mirai, baklamporna till olika Renault-modeller av senaste snitt och profilen i stort till Peugeot 3008
.
https://youtu.be/jNlUQtVcpfE
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se