Nio ET5 debuterar i Sverige
Kinesiska Nio ger sig in i mellanklassen med nya Nio ET5, en bil i ungefär samma storleksklass som Tesla Model 3. Och de sockrar erbjudandet med gratis ladd och batteribyten.
Biltillverkaren Nio är i dag mest kända för att de är den just nu enda som erbjuder batteribyten vid så kallade swap-stations, eller bytesstationer. Vi har tidigare kört de större och dyrare bilarna EL7, ET7 och ES8, men från och med nu påbörjas kundleveranser av mellanklassaren ET5.
Luftmotståndskoefficienten 0,24 är förhållandevis låg, och enligt WLTP är räckvidden för den fyrhjulsdrivna bilen 456 kilometer med standardbatteriet på 75 kWh, och upp till 590 kilometer med 100 kWh-batteri. Accelerationssiffran 4,0 sekunder för 0-100 km/h är imponerande, men än bättre att bromsverkan från 100 km/h till 0 är 33,8 meter, detta tack vare internt utvecklade fyrkolvsok i aluminium. Som jämförelse bromsade Tesla Model 3 Long Range 100-0 på 36,5 meter i Teknikens Världs test. Å andra sidan gjorde stora tunga Volvo XC90 samma manöver på 33 meter i våra tester. Återstår att se om Nios uppgifter stämmer överens med verkligheten i kommande test.
ET5:s interiör är ljus och tillverkad av återvunna PET-flaskor, har en skärm i mitten på 12,8 tum, instrumentkluster på 10,2 tum och det gömmer sig 256 LED-färger i kupén, att plocka fram vid behov av mysbelysning.
Bilen går att köpa med eller utan tjänsten ”Battery as a service”, alltså med möjlighet att byta batteriet i stället för att ladda det, och inom kort öppnas två batteribytesstationer i Kungälv och Mariestad. Planen är att knyta ihop Stockholm, Göteborg och Malmö – och företaget hävdar att man ”gör det lättare att ladda än att tanka”, vilket kanske inte helt överensstämmer med verkligheten. Nio är inte superbäst på snabb laddning, nya Nio ET5 baseras på samma plattform som storebror ET7 och suven EL7 – NT2 – och använder därmed samma batterier. Laddkapaciteten är 11 kW AC vid hemmaladdning. Snabbladdning skiljer sig lite åt beroende på batteristorlek: 75 kWh klarar att ta emot 140 kW DC, medan 100 kWh-batteriet klarar 125 kW DC.
Däremot erbjuder Nio gratis batteribyten och gratis laddning för svenska Nio-användare som har köpt en bil med ”Battery-as-a-service” eller ”Nio Subscription”. Erbjudandet gäller vid Nios egna laddstationer och året ut. Se priserna nedan. Det är inte billigt.
Priser Nio ET5
Köpa
• 75 kWh: Från 556 000 kr + 1 799 kr Battery-as-a-Service.
• 75 kWh: Från 686 000 kr.
• 100 kWh: Från 796 000 kr.
Prenumerera
• 75 kWh: Från 10 899 kr/mån.
• 100 kWh: Från 13 410 kr/mån.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se