Nio ET7 går att beställa från och med nu. Foto: Nio

Nio ET5, ET7 och EL7 – svenska priser

Kinesiska Nio har väckt uppmärksamhet med sin batteribytesteknik. Nu har den svenska prislistan presenterats. Men man får bara hyra, inte köpa. 

Nu kliver det kinesiska bilmärket Nio in på den europeiska marknaden. Utbudet består av tre modellserier: en stor sedanmodell kallad ET7, en lite mindre sedan kallad ET5, samt suven EL7, som tidigare hette ES7 men som fick byta namn efter tvist med Audi. Än så länge är det bara ET7 som man kan lägga en fast order på, vill man ha någon av de andra får man än så länge nöja sig med en förbokning. Beställer gör man på Nios hemsida, eller i deras app. 

Vill man klämma och känna bil bilarna innan man lägger ordern kommer man under nästa år att öppna anläggningar, Nio House eller Nio Space, i Stockholm och Göteborg. Nyligen meddelade man också att den första anläggningen för batteribyte kommer att förläggas till Varberg i Halland, där man i stället för att ladda bilen helt sonika ska kunna byta ut batteriet mot ett fulladdat på några minuter.

1 AV 2
Nio ET5.
Foto: Nio
2 AV 2
Nio EL7, tidigare ET7.
Foto: Nio

I samband med den europeiska lanseringen presenterades även priserna för den svenska marknaden. Värt att notera att det enda sättet att komma över en Nio är genom att hyra den, en slags prenumeration där det mesta ingår: service, försäkring och sommar- och vinterhjul. Totalt ingår 1 500 fria mil per år, allt utan kontantinsats. 

Priset per månad beror på modell och hur länge man binder upp sig, men det är inga lågprisbilar det handlar om. Skriver man upp sig på en flexibel prenumeration av Nio ET7 med det lilla batteripaketet på 75 kilowattimmar får man betala 17 599 kronor per månad. Den kostnaden ska sjunka med tiden, men Nio uppger inte med hur mycket. Tecknar man sig för 36 månader på en gång landar man på 13 979 kronor per månad.

https://datawrapper.dwcdn.net/65aCi/1/