Nio ET5 officiell med stort batteri och lång räckvidd
Kinesiska Nio är på offensiven. I helgen presenterade företaget nya modellen ET5 som är aningen större än Tesla Model 3. I Ultralong Range-utförande nås en räckvidd på över 100 mil.
Tidigare i höstas gjorde elbilstillverkaren Nio sin entré på europeiska marknaden genom att landsätta modellen ES8 på norsk mark. Än är den inte till Sverige kommen, vårt land ska få ta del av den kinesiska tillverkarens produkter om knappt ett år, ungefär i samband med marknadslanseringen av helt nya modellen ET5 som hade premiär i Suzhou i Kina i söndags.
Nio ET5, som är den bil vi ser på bilderna här, är en mellanklasstor sedan med halvkombiformer. Den är 4 790 millimeter lång vilket gör den nästan decimetern längre än Tesla Model 3 samt längre än merparten av bilarna i det så kallade D-segmentet (exempelvis BMW 3-serie och Volvo S60). Ett annat mått som Nio ET5 klår nämnda bilar med, om än mer väldigt liten marginal, är axelavståndet som är 2 888 millimeter.
Elmotorerna är två till antalet och driver var sitt hjulpar. Främre motorn levererar 150 kilowatt och bakre 210 kilowatt. Tillsammans bjuder de på 360 kilowatt vilket är detsamma som 490 hästkrafter. 0-100 km/h sägs gå på 4,3 sekunder. Det är drygt halvsekunden snabbare än vad Nio ES8 gör samma sprint på, en modell som vi nyligen har provkört.
Tre batteristorlekar ska erbjudas till ET5 som är lillebror till 5,1 meter långa ET7 som börjar säljas i januari 2022. Minsta batteriet, det så kallade Standard Range-batteriet, är på 75 kWh och ska enligt den kinesiska körcykeln, som är något mildare (bland annat lägre topp- och snittfart) än WLTP-körcykeln som används i Europa, ska räcka till drygt 55 mils körning per laddning.
https://youtu.be/0j9-kycz8xALong Range-batteriet är på 100 kWh och räcker till över 70 mils körning medan Ultralong Range-batteriet på 150 kWh når över 100 mil per laddning. Några WLTP-siffror presenteras inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se