Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Vi åker till batteribytarstationen i stället för att ladda
2 AV 2
Foto: Nio

Nio ET5 Touring och EL6 officiella

En ny eldriven kombi. Det hör inte till vanligheterna i nyhetsflödet från bilbranschen.

Det är kinesiska Nio som lanserar en kombi – ET5 Touring – för att ta nästa steg i sin satsning på Europa.

– Det fanns ett stort internt tryck att få ut en kombi, säger svenske designchefen Andreas Nilsson som har ett förflutet hos både Volvo och Lynk & Co.

Även en ny suv – EL6 – har avtäckts.

ET5 TouringKinesiska Nio presenterade sin satsning på Europa i Berlin i oktober förra året. Nu breddar Nio sitt modellprogram med två nya bilar som får säljstart i sommar. ET5 Touring är precis som det låter en kombivariant av sedanen ET5. Designchefen Andreas Nilsson berättar om hur projektet att bygga en kombi landade hos ledningen i Kina.

– De var lite tveksamma först men vi presenterade det som ett projekt där vi med relativt små resurser kunde använda ET5 för att bygga en ny bilmodell. De sa okej för Europa men sen när de såg bilen så tyckte det att den kunde vara intressant för Kina också. Där kommer det så klart att vara en lite mer nischprodukt.

Andreas Nilsson, designchef Nio.Andreas Nilsson, designchef Nio.Andreas Nilsson, designchef Nio.
Andreas Nilsson, designchef Nio. Foto: Simon Hamelius / Nio

Ni tror ändå att det kommer att fungera med en kombi i Europa, trots att många bygger sedaner eller suvar.
– Ja, det är mest crossovers och suvar överallt. Vi hade fokus på Europa, självklart och funderade på vad det är för bil som behövs i Europa. En liten crossover kunde vara en sak och så var det så klart kombimarknaden, med den bakgrund i Volvo som finns så vurmade vi lite mer för den tanken.

Du har tidigare varit på bilmärken med lite mer historia än Nio. Vad är skillnaden att designa en bil där det finns tidigare modeller och utseende att hålla sig till?
– Jag var tidigare på Lynk & Co och där var det verkligen att börja med ett tomt papper. På Nio fanns det ett arbete gjort på formspråk och vi har bara gjort om lite till det som vi räknar som tredje generationens bilar. Vi ska bygga varumärket och då kan vi inte göra om för mycket mellan modellerna.

– En annan skillnad är att det går snabbare från idé till färdig bil. Jämfört med traditionella biltillverkare är det halva tiden och jämfört med flera av våra konkurrenter bland de nyare märkena är det ett år snabbare.

Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.Nio ET5 Touring.
1 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Simon Hamelius / Nio
2 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Simon Hamelius / Nio
3 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Simon Hamelius / Nio
4 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Simon Hamelius / Nio
5 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Nio
6 AV 6
Nio ET5 Touring.
Foto: Nio

Vad är utmaningen med att designa en kombi jämfört med till exempel en sedan?
– Det är alltid en utmaning att bygga en kombi med vinkeln på bakstammen, att arbeta med hörnen med spoilers. Det har varit många timmar i vindtunneln för att få till allt, som med alla elbilar.

– Det är samma framvagn som ET5 och även samma bakdörrar, förutom glaset, vilket var en jätteutmaning eftersom ET5 var designad som en sedan. Det fanns ingen tanke på att göra en kombi på ET5 så att få till bakdörren var den kanske största utmaningen.

Vad tycker du sticker ut med ET5 Touring?
– Den är välbalanserad och med en tydlig karaktär, och ett stort praktiskt värde jämfört med en sedan. Den ser inte ut som en packåsna utan den är stilig och snygg.
Förutom kombin ET5 Touring presenterar Nio också en suv, EL6, byggd på samma plattform som ET-bilarna.

En suv betyder en högre bil och sämre luftmotstånd. Vad har varit utmaningarna med EL6?
– Där fick vi jobba lite mer och bland annat lyft upp luftgardinen fram, hela vägen upp bredvid lampan för att få bättre fart på luften runt fronten och mindre turbulens. Det var en utmaning att få det att se bra ut och lösa det tekniskt.
– Sen är det alltid en utmaning med suvar att få ner luftmotståndet. Taket är rätt sluttande, helt släta sidor. Hela bilen ska kännas väldigt ren och stilren. Okomplicerad.

1 AV 5
Foto: Simon Hamelius / Nio
2 AV 5
Foto: Simon Hamelius / Nio
3 AV 5
Foto: Simon Hamelius / Nio
4 AV 5
Foto: Simon Hamelius / Nio
5 AV 5
Foto: Nio

Flera som gör kompaktsuvar med sluttande taklinje får problem med sittkomforten bak. Hur är er bil?
– Du sitter rätt så högt, tittar du på vår taklinje så börja sluttningen efter andra raden. Så där fungerar det bra. Vi har haft en debatt om att inte sitta får lågt, det är stort fokus på baksätet i Kina. Så det finns gott om benutrymme och man sitter rätt så upprätt.

Nio fortsätter med sitt koncept med utbytbara batterier. Det betyder batterier på 75 kWh eller 100 kWh. Suven EL6 kostar från 769 000 kronor med ett 75 kWh batteri och från 879 000 kronor med ett 100 kWh batteri. Vill du köpa bilen och prenumerera på 75 kWh-batteriet kostar det 639 000 kronor med en månadsavgift på 1 799 kronor.
Priserna för ET5 Touring börjar på 706 000 kronor med ett 75 kWh batteri – räckvidd upp till 43,5 mil enligt WLTP – och 816 000 kronor med ett 100 kWh batteri med 56 mils räckvidd.

Niklas Andersson är produktmarknadschef för Nio i Europa och har sedan i oktober fått en hel del reaktioner på priser och sättet att ladda eller byta batteri. Inom kort öppnar Nio en batteribytestation i Frihamnen Stockholm och en vid Arlandastad.

– Vårat eget fokus på volymstillväxt ligger inte nu i början där vi i stället är infrastrukturtunga. Vi bygger hela batteribytarnätet och våra kontaktytor med kunderna, både fysiskt med Nio Houses men även digitalt, berättar Niklas Andersson.

– Produkt- och prismässigt så har vi ett erbjudande som är all-inclusive. Att vi får in nu ET5 Touring och EL6 i portföljen så har vi de optimala bilarna för Europa och vi räknar med att försäljningen tar fart.

Niklas Andersson, produktmarknadschef Nio Europa.Niklas Andersson, produktmarknadschef Nio Europa.Niklas Andersson, produktmarknadschef Nio Europa.
Niklas Andersson, produktmarknadschef Nio Europa. Foto: Simon Hamelius / Nio

Stationen i Frihamnen får fler batterier jämfört med tidigare stationer och bytestiden har också kortats från fem till fyra minuter. Går batteribytet snabbare så behövs helt enkelt fler batterier för att det alltid ska finnas fulladdade batterier att byta till.

Vet ni hur ofta kunderna byter batteri jämfört med att ladda dem?
– Ja, det har vi. Vår största flotta bilar finns i Norge och vi har sett olika beteende där jämfört med i Kina. I Norge laddar kunden mest hemma och byter batteri kanske en gång i veckan. I Kina bor fler i områden där de inte kan ladda och där byter de batteri oftare.

– Vi tror att det här kanske kommer att jämnas ut över tid.
Nio ET5 Touring har en hjulbas på 2,89 meter. Två elmotorer, 150 kW fram och 210 kW bak, betyder fyrhjulsdrift. Total uteffekt är 360 kW. Drivlinan är densamma på EL6.

Pris & fakta Nio ET5 Touring

Längd: 4 790 mm.

Bredd: 2 178 mm.

Höjd: 1 499 mm.

Hjulbas: 2 888 mm.

Effekt: 360 kW.

Batteri: 75/100 kWh.

Laddning:

11 kW AC.

140 kW DC (75 kWh).

125 kW DC (100 kWh).

Räckvidd:

435 km (75 kWh).

560 km (100 kWh).

Bagageutrymme: 450-1 300 l.

Dragvikt: Max 1 400 kg.

Pris:

Från 706 000 kr (75 kWh).
Från 816 000 kr (100 kWh).

 

Med Battery-as-a-Service:

576 000 kr + 1 799 kr (75 kWh).

576 000 kr + 2 999 kr (100 kWh).

 

Privatleasing:

Från 12 459 kr (75 kWh).

Från 13 410 kr (100 kWh).

Pris & fakta Nio EL6

Längd: 4 854 mm.

Bredd: 2 212 mm.

Höjd: 1 703 mm.

Hjulbas: 2 915 mm.

Effekt: 360 kW.

Batteri: 75/100 kWh.

Laddning:

11 kW AC.

140 kW DC (75 kWh).

125 kW DC (100 kWh).

Räckvidd:

406 km (75 kWh).

529 km (100 kWh).

Bagageutrymme: 579-1 430 l.

Dragvikt: Max 1 200 kg.

Pris:

Från 769 000 kr (75 kWh).
Från 879 000 kr (100 kWh).

 

Med Battery-as-a-Service:

639 000 kr + 1 799 kr (75 kWh).

639 000 kr + 2 999 kr (100 kWh).

 

Privatleasing:

Från 13 099 kr (75 kWh).

Från 14 399 kr (100 kWh).