Foto: Nio

Nio ET7 närmar sig svenskt fastland

Men än kvarstår många sjömil innan den eldriva sedanen från Kina når hamn.

Kinesiska elbilstillverkaren Nio har, fem år efter rekordkörningen med superbilen EP9, inlett sin europeiska offensiv, först ut var Norge – förstås. Märket har rönt extra uppmärksamhet då Nio har satsat på en än så länge ovanlig teknik, nämligen batteribyte på speciella stationer.
I fjol vintras, i samband med den norska lanseringen, provkörde vi Nios elektriska suv ES8. Det är dock en annan modell som står i denna artikels blickfång – sedanmodellen ET7 som presenterades redan i början av 2021.

https://youtu.be/QhNcYusGXXw

Det har tagit sin tid men nu är ET7 på väg till Europa där ett fåtal länder ska få ta del av modellen, däribland Sverige. Den 12 augusti lämnade Wallenius Lines bilfraktfartyg Carmen hamnen i kinesiska staden Lianyungang och befinner sig just nu, men ett antal ET7:or ombord, en bit utanför Indiens sydligaste spets. Beräknad ankomst till europeisk hamn är den 1 september.
När vi kan tänkas få se Nio ET7 på svenska vägar är för tillfället okänt, men orderböckerna sägs öppna senare under året.

1 AV 2
Nio ET7 rullar ombord, på väg från Kina till Europa.
Foto: Nio
2 AV 2
Foto: Nio

Nio ET7 är en rejäl bil som mäter 5 101 millimeter på längden och därmed endast är knappa två centimeter kortare än utgående BMW 7-serie (däremot ordentligt mycket kortare än nya i7 och 7-serie). Modellen ska erbjudas med tre olika batterialternativ – 75, 100 samt 150 kWh. Med sistnämnda uppges räckvidden till över 100 mil, dock inte uppmätt med WLTP-körcykeln utan med kinesiska NEDC). Accelerationssiffran 0-100 km/h uppges till 3,8 sekunder tack vare en elmotor på 180 kW som driver framhjulen och en elmotor på 300 kW som driver bakhjulen. Totalt rör det sig alltså om 480 kilowatt (653 hästkrafter).

1 AV 11
Foto: Nio
2 AV 11
Foto: Nio
3 AV 11
Foto: Nio
4 AV 11
Foto: Nio
5 AV 11
Foto: Nio
6 AV 11
Foto: Nio
7 AV 11
Foto: Nio
8 AV 11
Foto: Nio
9 AV 11
Foto: Nio
10 AV 11
Foto: Nio
11 AV 11
Foto: Nio

Nio menar att ET7 är ”redo för morgondagen” och syftar då främst på alla de sensorer som modellen är utrustad med för autonom körning. ET7 ska nämligen kunna utföra en stor del av körningen på egen hand. Tekniken har samlats under namnet ”Nio Autonomous Driving” och förkortas ofta till NAD. Bokstavskombinationen är annars mest förknippad med hifi-märket ”New Acoustic Dimension” som är än mer känt som just NAD.