Nissan Ariya, Per-Erik Sundström och en blöt bandepå. Foto: Per-Erik Sundström / Teknikens Värld

Nissan Ariya – tre snabba från provkörningen

Teknikens Världs Per-Erik ”Peg” Sundström har begett sig söderut för att köra en helt ny elbil – i regn. Oavsett väder kontaktar vi vår utsände för att få honom att avlägga en första provkörningsrapport.

Hallå Peg! Blött värre ser jag. Men vad kan du, till den som helt missat modellen, säga om Nissan Ariya?
– Hej på er där hemma! Nissan Ariya är en crossover-suv som presenterades mitt under sommaren 2020 och som skulle ha lanserats under 2021, men så blev det alltså inte. Vi var och kikade lite på bilen redan för ett år sedan, men det är för i dag Nissan gör den tillgänglig för att köras. Ariya är, bortsett från skåpbilar, Nissans andra elbil efter pionjären Leaf.

– Den erbjuds med två batteristorlekar (63 samt 87 kWh, reds anm) och med drivning på antingen fram- eller fram- och bakhjulen. Fram- eller fyrhjulsdrift, alltså. Fyrhjulsdriftstekniken har Nissan valt att döpa till e-4orce, något som nästan känns plockat från Stjärnornas krig.

1 AV 3
Foto: Nissan
2 AV 3
Foto: Nissan
3 AV 3
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

– Effektuttag från 160 till 290 kilowatt (218-394 hk, reds anm). Som längst är räckvidden uppemot 50 mil.

Hur är den att ratta?
– Den känns trygg och stabil med ganska tung styrning. Kvick respons, men mer hinner jag inte berätta nu, det gör jag i stället i kommande nummer av tidningen där jag förses er med allt och lite till.

Uppfattat! Men kan du avslöja priset?
– Icke! Nej, men... det finns inga priser ännu, men räkna med ett instegspris på mellan en halv miljon och 600 000 kronor.

Inom kort bjuder Per-Erik på allt du vill veta om Nissan Ariya, både i tidningen och, för dig som är tidningsprenumerant eller Premium-prenumerant, här på webben.