Nissan Sylphy – Leaf med sedankaross
Ny kaross och nytt namn. Peking-debuterande Sylphy Zero Emission bygger på den storsäljande elbilsmodellen Nissan Leaf och är ämnad för den kinesiska marknaden.
Sylphy Zero Emission. Försök lägga det modellnamnet rätt i munnen. Men det behöver du inte öva överdrivet mycket på eftersom den nya modellen som presenterats under salongen i Peking är framtagen för den kinesiska marknaden.
Det blir Nissans första helt eldrivna modell att både tillverkas och säljas där. Inom fem år ska man lansera 20 olika elektrifierade modeller i landet.
Grunden till Sylphy Zero Emission är modellen Leaf, världens mest sålda elbil, ett namn som först dök upp 2010 och som från och med årsmodell 2018 är inne på sin andra generation. Modellnamnet Sylphy är faktiskt äldre än så och har hängt med sedan 2000 på bilar som även är kända som Bluebird, Almera och Pulsar. Fördjupa dig inte i ämnet, du kommer inte att komma någon vart.
Även om grunden är Leaf och designen vid en första anblick tycks vara den samma så upptäcker man snart att knappt ett enda veck på karossen har förts över till Sylphy Zero Emission. Här finns en tydlig fasning längs karossidan, en annan strålkastardesign och en stor lucka i nosen. Baktill hittar vi inte bara en sedanlucka utan även en lägre lasttröskel än på Leaf, en av sakerna vi klankade ner på under vår provkörning av modellen.
Nissan anger en räckvidd på 33,8 mil enligt kinesisk standard för Sylphy Zero Emission vilket kan jämföras med Leafs siffror på 37,8 mil och 27-28,5 mil enligt NEDC och WLTP.
Nissan Sylphy Zero Emission börjar att säljas senare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se