Nu är Polestar 2 tillgänglig för köp
Man har tidigare kunnat reservera Polestar 2, men från och med den 29 januari påbörjas den faktiska försäljningen – i Sverige och Norge. Och för de som redan har lagt sin beställning kommer leveransen av bilarna påbörjas under sommaren.
Enligt Polestar är det stor efterfrågan på det helt eldrivna Volvo-syskonet, även om inga siffror ännu publicerats för att backa upp det påståendet.
– För många kommer Polestar 2 vara deras första elbil, men vi ser även en stark efterfrågan från kunder som är inne på sin andra eller tredje elbil, vilket är ett mycket gott betyg på vårt erbjudande, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd.
Som vi tidigare har berättat drivs Polestar 2 av två elmotorer, som tillsammans ger 408 hästkrafter till samtliga fyra hjul och en acceleration 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Räckvidden ska enligt tillverkaren vara 47,1 mil (beräknat enligt nya WLTP-körcykeln). Det är tre mil kortare än de 50 mil som aviserades när modellen presenterades för snart ett år sedan. Men väljer du till 20-tumshjul sjunker räckvidden till omkring 45 mil.
Polestar 2 kan beställas med dragkrok och får då dra upp till 1 500 kilo. Läs mer om det här.
Priset för lanseringsmodellen är 659 000 kronor, men då ingår inte Performance-paketet med Öhlins-dämpare, uppgraderat Brembo-bromssystem, 20-tumsfälgar samt guldfärgade säkerhetsbälten och ventilhattar. Paketet kostar 60 000 kronor. Notera att du aktivt måste välja bort 20-tumsfälgarna för att komma ned till nämnda pris.
Senare kommer en enklare instegsversion för strax under 40 000 euro vilket motsvarar cirka 430 000 kronor.
Vill du privatleasa en Polestar 2 går det också. Vi har tidigare skrivit om prisbilden vid privatleasing, likaså utgifterna för om du är ute efter Polestar 2 som tjänstebil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se