Nu kommer första el-pickupen i Europa: Maxus eT90
Maxus lanserar den första eldrivna pickupen i Europa: eT90. Lastvikten är upp till 1 000 kilo, räckvidden är upp till 33 mil och den kommer kunna levereras redan i år. Priset ligger på 699 900 kronor.
Kinesiska elbilsmärket Maxus lanserar nu eT90, en helt eldriven pickup och den första i sitt slag på den europeiska marknaden. Tillverkaren menar att efterfrågan på biltypen är hög och de lovar att de första bilarna kan levereras redan i november i år. Kunder kan förboka en eT90 nu.
– Historiskt sett har det sålts ca 8 000-10 000 bilar per år på den svenska pickup-marknaden men de senaste årens skatteomläggningar har gjort att den summan har halverats till ca 4 700 bilar per år. Inte nog med att kostnaderna blivit väldigt höga för pickuper, svårigheten har också varit att hitta alternativ till fossildrivna bilar. Nu finns ett eldrivet alternativ som dessutom är berättigad till miljöbonus vilket gör att vi tror att efterfrågan kommer att bli väldigt stor, säger Petter Nordesjö, country manager för Maxus Sverige.
Pickupen har plats för fem personer, den är 537 centimeter lång, 190 centimeter bred och 180 centimeter hög. Bilen kan lasta upp till 1 000 kilo på flaket och man kan välja till dragkrok, men släpvagnsvikten är ännu inte bekräftad.
Batteriet är på 88,5 kilowattimmar netto och ska räcka till upp till 33 mil på en laddning enligt WLTP. Batteriet kan laddas med 1-fas 6,6 kilowatt, 3-fas 11 kilowatt eller snabbladdning, men någon siffra för snabbladdningen finns inte. Elmotorn är på 204 hästkrafter (150 kilowatt) med 310 Nm i vridmoment.
Invändigt är eT90 försedd med en 10,3 tum stor pekskärm med Apple CarPlay, lädersäten och läderratt. Den har tekniska funktioner som backkamera, parkeringssensorer, ESP-stabiliseringssystem och nödbromsassistans.
Pickupen kostar inledningsvis från 699 900 kronor, vilket gör att den precis blir berättigad till miljöbonus.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se