Nu öppnar Tesla Supercharger-snabbladdare i Sverige för andra bilmärken
Teslas pilotprojekt med att öppna upp snabbladdare för andra fabrikat fortskrider och i dag öppnas delar av nätverket i Sverige upp. Man börjar med ett antal stationer och det kommer finnas olika alternativ för icke-Teslaförare.
I november meddelade Tesla att de ska starta ett pilotprojekt för att öppna upp sitt laddnätverk för andra fabrikat. De menar att de hela tiden haft ambitionen och nyligen öppnades de första laddarna upp för andra märken i Nederländerna. Andra länder där man kan använda Teslas nätverk är Frankrike och Norge. Framöver ska även nätverket i USA öppnas upp.
Nu kommer pilotprojektet till bland annat Sverige, men även Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike. I Sverige finns 542 så kallade Superchargers på 42 stationer runtom i landet. Tesla har över 30 000 snabbladdare världen över.
Pilotprojektet innebär att man öppnar upp några få stationer till att börja med, för att testa hur mycket trängsel det blir och hur användarna tycker att det fungerar. Vilka laddare som blir tillgängliga kommer att synas i Teslas app samt på hemsidan, men Tesla menar att man väljer sådana som har gott om ledig kapacitet.
Hur kommer det fungera då? Man behöver ladda ner Teslas app. Därefter kan man välja att teckna ett medlemskap, en form av abonnemang för 129 kronor i månaden. Väljer man inte ett medlemskap får man, också via appen, betala ett högre kWh-pris. Priserna varierar från station till station. Tesla-ägare har förmånen att få ett lägre pris än förare av andra fabrikat.
Så här skriver Tesla i sitt pressmeddelande gällande öppnandet av nätverket:
”Fler elbilsägare som använder Supercharger-nätverket möjliggör snabbare expansion. Vårt mål är att lära och förnya oss snabbt samtidigt som vi fortsätter att aggressivt expandera nätverket för att kunna välkomna både Tesla-förare och förare från andra tillverkare än Tesla vid varje Supercharger världen över.”
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se