Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW i5 sommartestas i Frankrike.
BMW i5 sommartestas i Frankrike.
BMW i5 sommartestas i Frankrike.
1 AV 2
Eldriven lyx från Tyskland och Kina
2 AV 2
BMW i5 sommartestas i Frankrike.
Foto: Uwe Fischer / BMW

Nu visas mer av BMW i5

BMW visar upp och ger mer information om kommande eldrivna 5-serien, BMW i5. Den sommartestas nu för att förfina fjädringskontroll och annat. Den blir också först i världen att få en automatisk filbytesassistent som sker via förarens blick.

I mitten av mars smygvisades kommande elbilsmodellen BMW i5, då bakom ett skynke. BMW säger att det bara är några veckor kvar till i5:s världspremiär. Nu visar man mer av bilen då den, visserligen maskerad, testas på allmänna vägar i Frankrike för att få till bland annat önskad kontroll av fjädring.

Tillverkaren lägger också stort fokus på att vidareutveckla förarassistanssystemen och en nyhet som kommer med i5 är vad man kallar Highway Assistant. Bland annat finns där en automatisk filbytesassistent som ska agera på att föraren vänder blicken åt den sida som den önskar byta fil. Än så länge är den nya funktionen bara tillgänglig i USA, Kanada och Tyskland.

Det ska fungera med hjälp av en kamera i kupén, som också övervakar förarens pigghetsnivå. Genom att titta i ytterspegeln uppmanas bilen att initiera filbytesprocessen och samtidigt utföra ”nödvändiga styrrörelser och hastighetsjusteringar”. Systemet tillåter bilen att köra i max 130 km/h. Även om det sker automatiskt ska föraren först på något sätt bekräfta manövern.

Till och med bakre sidorutorna är maskerade.
Till och med bakre sidorutorna är maskerade.
Till och med bakre sidorutorna är maskerade.
1 AV 4
Till och med bakre sidorutorna är maskerade.
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 4
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 4
Foto: Uwe Fischer / BMW
4 AV 4
Foto: Uwe Fischer / BMW

Högspänningsbatteriet i bilen ska själv kunna hantera värmeregleringen för att säkerställa snabb och effektiv snabbladdning.

BMW i5 M60 xDrive, som vi tidigare gissade fanns bakom skynket på smygvisningen av modellen, blir den vassaste versionen och uppges ha en förbrukning på 17,9–21,2 kWh/mil. Den är utrustad med adaptiva stötdämpare som standard, något som är tillval på versionen i5 eDrive40. Den har sannolikt, namnet i åtanke, mindre kraft och därmed även lägre förbrukning: 16,0–19,7 kWh/mil. Båda ska dock ha ”sportegenskaper” enligt den tyska tillverkaren.

Produktionen av den nya 5-serien i sedan-utförande ska påbörjas i sommar och lansering ska ske i oktober. Inga priser finns ännu och inte heller någon information om när bilen kan börja levereras.