Ny elbil från Volvo presenteras 2 mars 2021
Steg två i Volvo Cars satsning på elbilar inleds i vår, då ska nämligen en andra CMA-baserad elbil presenteras.
Personbilstillverkaren Volvo har som mål att sälja många rena elbilar. Om bara fyra år, 2025, ska hälften av företagets försäljning utgöras av elbilar, och för att nå dit är planen att lansera en ny elbil per år. Först ut var XC40 Recharge P8 AWD som kom under 2020, näst på tur står en andra CMA-baserad elbil som, enligt vd Håkan Samuelsson, ska vara mer strömlinjeformad än XC40. Vi vet att Samuelsson var väldigt förtjust i konceptbilen Concept 40.2 (bilderna i denna artikel) som presenterades 2016, en bil som, medan Concept 40.1 blev XC40, förvandlades till Polestar 2. Nu handlar det helt enkelt om Volvos variant av Polestar 2, kort och gott Concept 40.2 i produktionsutförande. I fronten blir det förstås Volvos järnmärke på diagonal ribba och i motsatt ände andra bakljus för att separera den från Polestar 2.
– Jag lovar er att det kommer att bli en mycket snygg bil, säger Håkan Samuelsson till Automotive News och fyller samtidigt i att modellen inte är en ersättare till nedlagda V40.
– För att Volvo ska vara lönsamt måste vi fokusera på högre pris, mer i premiumbilsegmentet, fortsätter han och syftar på att V40 lirade i en prisklass som vi inte kommer att få se fler gånger när det gäller Volvos bilar.
PROVKÖRNING: Volvos elbil XC40 Recharge
Elbilen XC40 Recharges nya syskon blir alltså inte en suv, utan mer av typen crossover som blandar olika stilar. Exempelvis blir markfrigången sannolikt aningen högre än vad en traditionell personbil som inte är en suv bjuder på. Polestar 2 har exempelvis drygt 15 centimeter mellan underlag och underrede, en centimeter mer än vad exempelvis Tesla Model 3 har. Visuellt ser skillnaden dock ut att vara större. Man skulle kunna se Volvos nya elbil som en variant på nedlagda S60 Cross Country.
Vi misstänker att Volvo presenterar denna nya elbil med dubbla elmotorer à la XC40 Recharge P8 AWD och Polestar 2. Men så småningom lär Volvo plocka bort en av elmotorerna för att erbjuda marknaden en enklare och billigare elbil. För att nå upp till sitt mål om att 50 procent av försäljningen ska utgöras av elbilar är det inte hållbart med elbilar för 699 000 kronor eller mer (XC40 Recharge P8 AWD). Denna gång måste Volvo prismässigt landa under Polestar 2, som är billigare än XC40 Recharge P8 AWD.
TEST: Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Jaguar I-Pace
En detalj som kan styra priset i positivt riktning (sett ur bilköparens perspektiv) är tillverkningsorten. Nya elbilen kommer sannolikt att tillverkas i Kina, där Polestar 2 också tillverkas. Det är högst tveksamt om Volvos fabrik i belgiska Gent, där XC40 Recharge P8 AWD tillverkas, har plats för ännu en elbil.
Men vad ska då denna nya modell få för beteckning? Det snackas om C40, men undertecknad tycker nog att S40 skulle passa ännu bättre i och med att det rör sig om en halvkombi med fem dörrar. Bokstaven C bör vara reserverad för en riktig coupémodell, även om C30 inte riktigt var just det. På tal om halvkombi, nya elbilen blir Volvos första halvkombi med rejält sluttande bakparti sedan 440. V40 var också en halvkombi, men ändå med helt annan karossform.
Volvo har fler elbilar på gång och nyligen var en annan elektrisk modell baserad på Geelys SEA-arkitektur, som vi sett i form av Lynk & Co Zero (kommer 2021), omtalad i medier runt om i världen. Denna modell ligger ännu några år fram i tiden. Först ska vi rikta blickarna mot den modell som Volvo presenterar den 2 mars 2021.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se