Ny generation av Mercedes eSprinter utan kobolt
Nu presenteras nya generationen Mercedes eSprinter som får ett batteripaket fritt från kobolt. Bilens modulsystem möjliggör att även påbyggnad nu kan fås med eldrift.
En ny generation av Mercedes eldrivna transportbilen eSprinter har presenterats. Den nya versionen har fått nya batterier på upp till 113 kilowattimmar beroende på storleksval, och dessa är kobolt- och nickelfria. Tillverkaren uppger att batterikapaciteten räcker till upp till 40 mils körning vid blandad körning, upp till 50 mil vid stadskörning. Det finns tre olika batteristorlekar: 56, 81 eller 113 kW. Bilen går att ladda med 11 kW AC eller upp till 115 kW DC.
Bilen är i den nya versionen byggd på ett modulkoncept i tre delar, vilket innebär att den går att bygga i en mängd olika konfigurationer precis som Sprinter med förbränningsmotor.
Frontmodulen som innefattar hytten innehåller alla högspänningskomponenter förutom batteripaket och motor. Batterimodulen är placerad under chassit mellan axlarna, vilket som i de flesta elbilar ger en låg tyngdpunkt och bättre väghållning. Den tredje delen av modulbygget sitter på bakaxeln med sin integrerade motor.
På tal om motorn väger den inte mer än 130 kilo och kunder kan välja mellan 100 kW (136 hästkrafter) eller 150 kW (204 hästkrafter). Modellen går att få med upp till 4,25 tons totalvikt och med en släpvagnsvikt på upp till 2 ton.
Nya eSprinter är förstås uppkopplad och har samma version av Mercedes digitala röststyrda infotainmentsystem, MBUX, som de nya personbilarna av tillverkaren. Med det sagt: navigation, inbyggd laddstrategi, laddning som betalas automatiskt genom Mercedes me samt upplåsning/låsning via mobilen.
Den europeiska lanseringen ska ske under andra halvan av året och de första bilarna väntas kunna levereras till Sverige vid nästa årsskifte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se