Ny plattform bäddar för Jaguars nya elbilar
Jaguar I-Pace utsågs till Årets Bil i Europa 2019. Nu ska Jaguar Land Rover-koncernen ta nästa steg för att bli en stor tillverkare av elbilar, och fabriken i Castle Bromwich ska byggas om inför lanseringen av tre nya modeller.
I slutet av 2021 ska tre nya elbilar lanseras från Jaguar Land Rover. Därmed ska JLR-gruppen ha totalt fyra modeller där de tre nya bilarna byggs på nya plattformen Modular Longitudinal Architechture, MLA. Den fjärde modellen, Jaguar I-Pace, ska även framöver byggas på sin egen plattform och i koncernens fabrik i Österrike.
De tre nya MLA-bilarna ska byggas i JLR-fabriken i Castle Bromwich. Fabriken byggs om och JLR ska investera cirka 12 miljarder kronor för att förbereda den anläggningen och fabriken i Solihull för de nya elbilarna.
JLR har tappat i försäljning de senaste åren och behöver nya och mer moderna modeller. Ersättaren till lyxbilen XJ blir en större elbil, Land Rovers nya suv Road Rover väntas också bli helt eldriven precis som Jaguars större suv J-Pace.
MLA-plattformen ska fungera för elbilar, laddhybrider och för bilar med traditionella förbränningsmotorer. Därmed ska plattformen också användas för nästa generation Range Rover, Range Rover Sport och Discovery 6. JLR-räknar med att de här tre modellerna kommer främst att säljas med laddhybriddrivlinan, i alla fall i Europa.
Nya Jaguar XJ kan visas redan i slutet av det här året för att börja säljas under våren 2021. Både Road Rover och nya J-Pace väntas bli eldrivna crossovers snarare än traditionella suvar. J-Pace kommer att få en egen design för att skilja sig åt från ansiktslyfta F-Pace som också ska visas under 2021. Både XJ och J-Pace kommer att få en lyxigare interiör än det vi sett tidigare från Jaguar.
Det har också viskats om att nya J-Pace kommer att erbjudas med en vanlig förbränningsmotor men först när fabriken i Solihull är redo för den nya plattformen. Till en början blir J-Pace eldriven och byggd i Castle Bromwich.
Jaguar planerar också att förnya sitt övriga modellprogram men det finns ännu inga konkreta uppgifter om framtiden för modellerna XE, XF och F-Type. Den nya plattformen väntas inte fungera på en sportbil som F-Type vilket kan påverka lönsamheten. En ny F-Type är beroende av att dela plattform men någon annan modell inom familjen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se