Nya batterier gör Ford Mustang Mach-E billigare
Ford satsar på LFP-batterier och med det kan Mustang Mach-E bli billigare. Fler modeller ska följa.
För en tid sedan skrev vi att General Motor överväger att gå över till litiumjärnfosfatbatterier (LFP) i sina elbilar. Att skifta från NCM-batterier (nickel-kobolt-mangan) skulle kunna kapa bilarnas pris med 5 000 dollar, närmare 53 000 kronor, menar man. Nu nås vi av nyheten att Ford redan har fattat beslutet.
För europeisk del betyder det att Mustang Mach-E kommer kunna väljas med LFP-batterier framöver förutom som i dag endast med NCM-batterier. När det ska ske och hur mycket billigare bilarna kommer att bli framgår inte i dagsläget.
Även framtida eldrivna Fordbilar kommer erbjudas med de billigare koboltfria batterierna, så även aktuella pickupen F-150 Lightning från och med nästa år.
LFP-batterier kommer med största sannolikhet att tillverkas i Fords nya batterifabrik i Michigan som ska stå klar 2026. Samma år siktar tillverkaren på att bygga två miljoner elbilar. Målet för 2023 är 600 000 elbilar.
BYD och Tesla hör till de elbilstillverkare som redan använder sig av LFP-batterier som tidigare ratats av de flesta då de varit tunga och haft låg energidensitet. Utvecklingen har dock gått framåt och många menar att detta är vägen till den billiga elbilen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se