Nya BMW 3-serie officiell – fakta, pris och bilder
Nu har BMW dragit skynket av den av många efterlängtade G20-generationen, nya 3-serie på vanlig svenska. Bland nyheterna hittar vi en större och mer vridstyv kaross byggd på en ny plattform, sänkt vikt, modernare inredning och teknik och snåla motorer. De svenska priserna börjar på drygt 350 000 kronor.
Efter flera år av spionbilder, skisser, rykten, halv- och helbekräftade uppgifter samt, så sent som i går, läckta bilder är nu nya BMW 3-serie officiellt presenterad. Att intresset är stort för modellen råder det ingen tvekan om. Inte undra på det, sedan 1975 har BMW sålt över 15 miljoner exemplar av 3-serie vilket gör den till märkets främsta modellserie genom tiderna. Den generation som nu är på väg att pensioneras, F30-generationen, står för ungefär tre miljoner av de 15 miljoner sålda exemplaren. Därmed har den överträffat sin föregångare E90. Återstår att se om efterträdaren, G20 som nu presenteras, kan föra vidare stafettpinnen. Tiderna har som bekant förändrats, så 3-serie måste rulla vidare i delvis nya hjulspår.
Större och rymligare
Nya BMW 3-serie, som byggs på CLAR-plattformen som även används till större modeller, är större än sin föregångare. Med 470,9 centimeter har modellen vuxit med 7,6 centimeter på längden. Det räcker inte riktigt till för att klå nya Volvo S60 som är 476 centimeter lång, och inte heller Audi A4 Sedan som är 472,6 centimeter lång.
Med 182,7 centimeter har 3-serie blivit 1,6 centimeter bredare men är ändå smalare än både S60 (186 cm) och A4 (184,2 cm). På höjden är nya BMW:n en millimeter högre än tidigare och mäter totalt 144,2 centimeter. Det är 0,4 centimeter högre än Volvon och 1,5 centimeter högre än Audin.
Axelavståndet har även det vuxit. Det mäter nu 285,1 centimeter (+4,1 cm) och har därmed gått om A4:s axelavstånd (282 cm) men inte S60:s (287,2 cm).
Eftersom axelavståndet inte har ökat lika mycket som bilens längd innebär det att överhängen fram och bak har blivit större än hos föregångaren. Överhänget fram är 2,3 centimeter mer än tidigare och överhänget bak är 2,1 centimeter mer.
Upp till storebror 5-serie har 3-serie fortfarande en bra bit, 5-serie är nämligen 22,6 centimeter längre och har 12,4 centimeter längre axelavstånd. Det bör därmed inte råda någon tvekan om vilken av de båda man ska ha när man letar ny bil – mellan 3-serie och 5-serie skiljer det fortfarande mycket och de lirar tydligt i olika storleksklasser.
Ny teknik och förarstödsystem
BMW erbjuder ännu inga autonoma körsystem, däremot semiautonoma, och nya 3-serie utgör inget undantag från inslagen väg. Som vi ser på flera av bilderna har bilen en stor sensor i frontspoilern och fler sensorer i innerbackspegelfoten. Sensorerna behövs för tillvalet Driving Assistant Professional som innehåller aktiv farthållare med avståndsradar och kökörningsassistans, styrassistans, filbytesassistans samt flera varningsfunktioner för att undvika incidenter. Kollisionsvarning med autobroms, som även känner av fotgängare, är dock standard.
Andra assistenter ombord på nya 3-serie är en ny, avancerad parkeringsassistent som klarar både vinkel- och parallellparkeringar, parkeringsavståndskontrollsystem, backassistent och backkamera.
Även head up-displayen är vassare än tidigare genom att på en 70 procent större yta projicera mer användbar information för föraren som på så vis inte behöver ta blicken från vägen.
Infotainmentskärmen har inte bara en delvis ny placering och utformning som är mer integrerad i instrumentbrädan, den har också försetts med BMW:s senaste operativsystem (BMW Operating System 7.0) med en rad tilläggstjänster via BMW Connected och BMW ConnectedDrive. Mjukvaran uppdateras numera också automatiskt via OTA (Over The Air).
Bildskärm kan man också få i mätarhuset, det så kallade BMW Live Cockpit Professional-gränssnittet. På den 12,3 tum stora skärmytan kan föraren få all möjlig information, exempelvis navigationsanvisningar, samtidigt som utseendet kan skifta.
BMW Digital Key är en annan nyhet och en teknik som kommer till allt fler bilar. Du behöver nämligen ingen nyckel för att öppna eller starta 3-serie, allt som behövs är en smart mobiltelefon. Med NFC-teknik (Near Field Communication) kommunicerar bilen och telefonen med varandra, på samma sätt som en mobiltelefon och en kortläsare i affären pratar med varandra under en trådlös betalning.
Laserstrålkastare
Nya 3-serie är standardutrustad med full-LED-strålkastare. Xenon är alltså ett minne blott. Dessa kan utrustas med fler funktioner och i värstingutförandet är strålkastarna adaptiva och innehåller laserteknik. Med laserstrålkastare ska 3-serie kunna lysa upp hela 530 meter framför bilen.
En detalj vi har fastnat för är ljusreglaget till vänster om ratten. Vredet är väck, i stället är det enbart knappar som gäller. Ta en titt i bildgalleriet så ser du förändringen.
Motorer och priser
Vid säljpremiären som äger rum i mitten av oktober 2018 (än så länge preliminärt datum, själva marknadslanseringen äger rum i mars 2019) är det tre motoralternativ som är aktuella, en bensinmotor och en dieselmotor varav sistnämnda i två utföranden. Samtliga motorer är Euro 6d TEMP-certifierade, det vill säga enligt den hårdaste avgasrening som finns i dagsläget. Alla modellversioner, förutom de fyrhjulsdrivna (xDrive), är bakhjulsdrivna.
330i heter bensinalternativet och innehåller en fyrcylindrig tvålitersmaskin på 258 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder och toppar 250 km/h.Förbrukningen vid blandad körning uppges ligga mellan 0,58 och 0,61 liter per mil beroende på utrustning. Koldioxidutsläppet ligger mellan 132 och 139 gram per kilometer. Notera att siffrorna är enligt NEDC-körcykeln, dock uträknade med WLTP-körcykeln som grund.Priset för 330i, som är standardutrustad med åttastegad Steptronic-automatlåda, börjar på 405 500 kronor.320d heter dieselmotorn och är en tvålitersspis med 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 6,8 sekunder och topphastigheten är 240 km/h.0,44-0,47 liter per mil anges förbrukningen till vilket betyder 115-122 gram koldioxid per kilometer.Denna modellversion kostar från 352 500 kronor och är då utrustad med sexväxlad manuell låda. Åttastegad Steptronic-automat finns som tillval.320d finns även i xDrive-utförande, det vill säga fyrhjulsdrift. Specifikationerna är desamma som ovan, förutom 0-100-tiden som är 6,9 sekunder och toppfarten på 233 km/h. Förbrukningen och utsläppen ökar också – till 0,45-0,48 liter per mil samt 118-125 gram per kilometer.Priset ökar med xDrive till 393 500 kronor.
https://youtu.be/KzNvJ9qreJsFler modellversioner
I mars 2019 börjar fler modellversioner av nya 3-serie att tillverkas.320i har en rak bensinfyra på 184 hästkrafter och 300 newtonmeter som tillåter 0-100-sprinter på 7,2 sekunder och toppfart på 238 km/h. Den vill ha mellan 0,57 och 0,60 liter per mil och släpper ut mellan 129 och 137 gram per kilometer.318d bjuder på en rak dieselfyra på 150 hästkrafter och 320 newtonmeter, 0-100 km/h på 8,5 sekunder och en toppfart på 226 km/h. Denna är snålast av modellversionerna som presenteras i dag, nämligen 0,42-0,45 liter per mil och 112-120 gram per kilometer.330d har en rak dieselsexa på tre liter som ger 265 hästkrafter och 580 newtonmeter. Med dessa siffror är den också den kvickaste modellversionen med 0-100 km/h på 5,5 sekunder. Toppfarten anges till 250 km/h.Förbrukningen sägs ligga mellan 0,48 och 0,52 liter per mil och utsläppen mellan 128 och 136 gram per kilometer.320i och 330d är standardutrustade med åttastegad Steptronic-automatlåda medan 318d har sexväxlad manuell låda som standard.
https://youtu.be/_ymZUjktoxYM Performance-prestanda
Sommaren 2019 kommer M Performance-modellen M340i xDrive med en ny rak treliterssexa på 374 hästkrafter och 500 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder, det vill säga som nedlagda BMW M3 generation F30.
Laddhybrid 330e
Samma sommar som M Performance-modellen släpps även laddhybridversionen av nya 3-serie. 330e heter den (BMW verkar ha skippat iPerformance-biten i beteckningen) och bjuder på totalt 252 hästkrafter (292 hk under kortare stinter med hjälp av en overboost-funktion). Den är snålare än sin föregångare och dricker bara 0,17 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 39 gram koldioxid per kilometer. Den kan köra upp till sex mil per laddning och gör 0-100 km/h på 6,0 sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se