Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya BMW 3-serie Touring officiell – fakta, pris och bilder

Nu presenterar BMW den av många mest efterlängtade modellversionen av nya 3-serie, nämligen Touring, eller som vi utanför München säger; kombi. Speciellt mycket mer lastvänlig har den inte blivit, däremot lanseras den med en intressant drivlina, en laddbar sådan.

Nya BMW 3-serie med sedankaross visade upp sig redan för mer än sju månader sedan. Försäljningen påbörjades kort därefter och modellen har börjat hitta ut på vägarna – så smått. Att den ännu inte har synts till i någon större omfattning beror helt enkelt på att svenska BMW 3-serieintressenter främst är ute efter kombiversionen, och den har ännu inte lanserats. Men nu är det dags för nya 3-serie Touring, generation G21, att visa upp sig för första gången.

Kommer du ihåg denna? E30 Touring var startskottet till vad som i dag är 1,7 miljoner byggda 3-serie i kombiutförande.Kommer du ihåg denna? E30 Touring var startskottet till vad som i dag är 1,7 miljoner byggda 3-serie i kombiutförande.Kommer du ihåg denna? E30 Touring var startskottet till vad som i dag är 1,7 miljoner byggda 3-serie i kombiutförande.
Kommer du ihåg denna? E30 Touring var startskottet till vad som i dag är 1,7 miljoner byggda 3-serie i kombiutförande.

Tillbakablick

Nya modellen är sjätte generationen 3-serie Touring. Första 3-seriegenerationen, E21, kom aldrig i kombiutförande. Det var med E30-generationen som 3-serie Touring såg dagens ljus för första gången. E30 Touring, eller E30/5 om vi ska vara extra nördiga, började tillverkas i juli 1987, nästan sex år efter E30/2, det vill säga tvådörrarsversionen (som det ibland tvistas om, är den en tvådörrarssedan eller en tvådörrarscoupé?).

Sedan dess har 3-serie Touring (generationerna E30, E36, E46, E91 och F31) tillverkats i drygt 1,7 miljoner exemplar varav den generation som nu ska fasas ut står för ungefär en halv miljon. Imponerande siffror av framför allt F31:an.

BMW släpper inte den uppfällbara bakrutan. Praktisk och omtyckt detalj.BMW släpper inte den uppfällbara bakrutan. Praktisk och omtyckt detalj.BMW släpper inte den uppfällbara bakrutan. Praktisk och omtyckt detalj.
BMW släpper inte den uppfällbara bakrutan. Praktisk och omtyckt detalj.

Design

Nya BMW 3-serie Touring för naturligtvis samma formspråk som sedanmodellen. Jämfört med utgående generation är profilen något slankare med mer sluttande tak baköver. Sidorutorna mellan C- och D-stolparna har fått ett helt nytt utförande där den nedre fönsterlinjen viker av uppåt mot D-stolparna och därmed skapar en helt annan Hofmeister-knyck än tidigare. Baken har inte fått det lilla ”underbett” som F31:an har, och plåtvecket på bakluckan, under bakfönstret, är betydligt skarpare än den mjukare variant som företrädaren har. Själva bakrutan har en rak profil mot bakluckan, och helheten, rutans skärning och det skarpa vecket, är inte helt olikt hur det ser ut på nya Volvo V60 som förvisso har en ”upphöjning” där Volvo-emblemet är placerat. Bakrutan kan på sedvanligt BMW Touring-vis öppnas för enkel ilastning av smågrejer utan att hela bakluckan behöver öppnas.

Nu när kombin är på ingång kommer nya 3-serie att bli en vanligare syn på svenska vägar.Nu när kombin är på ingång kommer nya 3-serie att bli en vanligare syn på svenska vägar.Nu när kombin är på ingång kommer nya 3-serie att bli en vanligare syn på svenska vägar.
Nu när kombin är på ingång kommer nya 3-serie att bli en vanligare syn på svenska vägar.

Större och rymligare

470,9 centimeter mäter nya BMW 3-serie Touring mellan främre och bakre stötfångare. Med andra ord är modellen 7,6 centimeter längre än sin föregångare. Axelavståndet är dessutom 4,1 centimeter längre och mäter totalt 285,1 centimeter. Överhängen både fram och bak är några centimeter extra jämfört med hos utgående generation.

Även på bredden har nya 3-serie Touring lagt på sig en aning, närmare bestämt 1,6 centimeter. Från marken och upp till takantennens topp är det 147 centimeter. Om det innebär att nya 3-serie Touring är högre eller lägre än sin föregångare vet vi inte. Utgående generation var nämligen 142,9 centimeter från topp till tå, men på den tiden inkluderade BMW inte ”hajfenan” på taket.

I jämförelse med en viss svensk favorit är ovanstående siffror aningen ”tillkortakommande”. Nya BMW-kombin är exempelvis 5,2 centimeter kortare, 2,3 centimeter smalare och 29 liter mindre i bagaget. Bilen vi jämför med är givetvis Volvo V60 som är större än både Audi A4 Avant och Mercedes C-klass Kombi.

De interiöra utrymmena har blivit både bättre och sämre. Från stolsdynan till innertaket i framsätena är det i nya generationen 99,2 centimeter, hela 3,4 centimeter mindre än i gamla 3-serie Touring. Trots det hävdar BMW att huvudutrymmet i framsätena har blivit bättre. Samma mått i baksätet är däremot bättre i nya – 99,6 centimeter är 2,3 centimeter mer.

I baksätet är utrymmet på bredden detsamma som tidigare, det vill säga 146 centimeter. Motsvarande breddmått i framsätena är 145,6 centimeter, fem millimeter mer än tidigare.

Ingen jättelastare, men rymligare än föregångaren.Ingen jättelastare, men rymligare än föregångaren.Ingen jättelastare, men rymligare än föregångaren.
Ingen jättelastare, men rymligare än föregångaren.

Bagageutrymmet har vuxit. BMW menar att det ”primära lastutrymmet” är 32 liter större än i föregångaren. Exakt vad som menas med det låter vi vara osagt, men rent siffermässigt rymmer nya 3-serie Touring 500 liter bagage i lastutrymmet när baksätesryggen är uppfälld, det är bara fem liter mer än föregångarens 495 liter. Fälls baksätesryggen, som är tredelad enligt 40/20/40-principen, ryms upp till 1 510 liter, endast tio liter mer än i F31, men rejält mycket bättre än E91:an som bara rymde 1 385 liter i detta läge.

Tystare

Det är inte enbart lite bättre utrymme för kropp och lem, det ska även ha blivit behagligare för öronen att åka med i 3-serie Touring. Vindrutan har ljudisolerats och de främre takstolparna, de så kallade A-stolparna, har fyllts med skum.

Motorer

Åtta olika traditionella drivlinor är aktuella vid markandslanseringen eller kort därefter. Instegsalternativet om det är bensin man vill tanka heter 320i Touring och har en rak fyra på 2,0 liter som ger 184 hästkrafter och 300 newtonmeter till bakhjulen. 0-100 km/h går på 7,6 sekunder medan toppfarten är 230 km/h. Förbrukningen ligger på mellan 0,58 och 0,63 liter per mil vilket motsvarar mellan 133 och 144 gram koldioxid per kilometer.

330i Touring heter bensinvarianten som ligger ett steg högre i hierarkin. Den finns med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift (xDrive) och levererar 258 hästkrafter och 400 newtonmeter ur fyra cylindrar på två liter. 0-100 km/h avverkas på 5,9 (5,8) sekunder och toppfarten anges till 250 (250) km/h. Förbrukningen enligt NEDC-omvandlade WLTP-siffror är 0,60-0,64 (0,63-0,66) liter per mil och utsläppen 136-146 (143-151) gram per kilometer.

Toppalternativet bland bensinmotorerna är inte helt otippat en M Performance-modellversion vid namn M340i xDrive Touring. Här handlar det om sex cylindrar i rad på totalt tre liter som ger 374 hästkrafter och 500 newtonmeter som överförs till båda hjulparen. Denna prestandaversion, i väntan på en eventuell M3 Touring som det har ryktats om, gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder, det vill säga inte mycket långsammare än numera nedlagda M3 Sedan. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

0,71-0,75 liter mil uppges M340i xDrive Touring sörpla i sig vid blandad körning vilket motsvarar mellan 162 och 170 gram koldioxid per kilometer.

Bland dieselmaskinerna är 318d Touring instegsalternativet. En tvåliters radfyra med 150 hästkrafter och 320 newtonmeter handlar det om. Den gör 0-100 km/h på 8,9 sekunder och toppar 216 km/h. Dieselförbrukningen ligger på mellan 0,45 och 0,49 liter per mil och utsläppen av koldioxid uppges till 118-129 gram per kilometer.

320d Touring heter mellanalternativet och finns med både bak- och fyrhjulsdrift (xDrive). Denna modellversion har en rak tvålitersfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter vilket räcker till en 0-100-tid på 7,5 (7,4) sekunder och en toppfart på 229 (225) km/h. Förbrukningen och utsläppen är enligt BMW 0,46-0,48 (0,46-0,49) liter per mil och 119-125 (121-129) gram per kilometer.

Högst upp i dieselhierarkin finner vi 330d xDrive Touring som driver på alla fyra med hjälp av en rak sexa på tre liter som pumpar ur sig 265 hästkrafter och 580 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder och toppfarten är reglerad till 250 km/h. Förbrukningen uppges ligga mellan 0,54 och 0,56 liter per mil vilket resulterar i att mellan 140-146 gram koldioxid släpps ut per kilometer.

Samtliga motorer är Euro 6d-TEMP-klassade och i samtliga fall utom två sammankopplade med BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda. Endast 318d och 320d (ej xDrive-versionen) har sexväxlade manuella lådor som standard, dock finns Steptronic-lådan som tillval.

Laddhybriden heter 330e Touring och kan köra på enbart el i upp till 6,3 mil.Laddhybriden heter 330e Touring och kan köra på enbart el i upp till 6,3 mil.Laddhybriden heter 330e Touring och kan köra på enbart el i upp till 6,3 mil.
Laddhybriden heter 330e Touring och kan köra på enbart el i upp till 6,3 mil.

Laddhybrid i 330e Touring

BMW är, precis som många andra biltillverkare, på väg in i en elektrifieringsoffensiv och nya 3-serie Touring är en del av den. Laddhybriden 330e Touring, som sägs vara förbeställningsbar redan i dag, kombinerar bensinmotorn från 320i, det vill säga tvålitersfyran på 184 hästkrafter, med en elmotor på 68 hästkrafter. Total uteffekt är 252 hästkrafter. Elmotorn, som är placerad i Steptronic-automatlådan, har dock en finess kallad XtraBoost som i Sport-läget plockar ut drygt 40 extra hästkrafter. Då handlar det plötsligt om 292 hästkrafter totalt. I detta läge går 0-100 km/h på 6,1 sekunder, en tiondels sekund långsammare än 330e Sedan

.Förbrukningen för laddhybriden uppges till 0,18-0,23 liter per mil och koldioxidutsläppen till 42-52 gram per kilometer. På enbart el ska det vara möjligt att köra upp till 6,3 mil. Det är tre kilometer längre än den siffra som man uppgav i samband med 330e i sedanutförande presenterades.

https://youtu.be/SbgqqR67_gI

Lanseringsdatum

Först är det världspremiärvisning på BMW Welt i München den 25-27 juni. Därefter är det tre månaders väntan innan själva marknadslanseringen som äger rum den 28 september. Då tillgängliggörs följande modellversioner; 330i Touring, 330i xDrive Touring, 320d Touring, 320d xDrive Touring samt 330d xDrive Touring.

Övriga modellversioner – 320i Touring, M340i xDrive Touring och 318d Touring – har preliminär lansering under november månad, en dryg månad efter övriga.

Laddhybriden 330e Touring lanseras betydligt senare, närmare bestämt sommaren 2020.

Pris

Svenska priser finns i dagsläget endast för de modellversioner som har premiär i september, dessa ser it som följer; 330i Touring kostar från 421 900 kronor, 330i xDrive Touring från 441 900 kronor, 320d Touring från 368 900 kronor, 320d xDrive Touring från 409 900 kronor (Steptronic-automatlåda ingår i prispåslaget) och 330d xDrive Touring från 513 900 kronor.