Nya BMW 5-serie G30 officiell – fakta, priser, bilder och film
Efter nästan sju år med F10 är det nu dags för en helt ny generation BMW 5-serie. I dag är det världspremiär för generation G30 som trumfar sin föregångare med rymligare insida, lägre vikt och mer ny teknik.
Det började med E12 för 44 år sedan (1972) och via E28 (1981), E34 (1987), E39 (1995), E60 (2003) och F10 (2010) är 5-serie nu framme vid generation G30 efter att föregångarna sålt i drygt 7,6 miljoner exemplar.
Precis som vi beskrev 5-serie F10 som slankare än sin föregångare i november 2009 beskriver vi 5-serie G30 som slankare än F10. Det handlar inte om några revolutionerande designförändringar utan i stället en förädling av föregångaren med det senaste från BMW:s designavdelnings ritpennor. Det är ingen tillfällighet att 5-serie från och med modellår 2017 till viss del liknar senaste generationen 7-serie, många drag kommer därifrån men också från 3-serie efter ansiktslyftet och 4-serie. Nya 5-serie kan nästan mistas för att vara både en 7-serie och en 3-serie, även om det finns detaljer som gör att den har ett eget utseende. De klassiska BMW-detaljerna finns också där, inte minst njurarna i fronten och Hofmeister-knycken vid C-stolpen, två grejer som aldrig kommer att försvinna på bilar från München.
Nya BMW 5-serie är större än sin föregångare. Den mäter 493,5 centimeter på längden vilket gör den 2,8 centimeter längre än tidigare. På bredden är den 186,8 centimeter, exakt åtta millimeter bredare. Med 146,6 centimeter från topp till tå (höjden) är den också två millimeter högre än föregångaren. Axelavståndet har vuxit till 297,5 centimeter, vilket endast är sju millimeter mer än hos F10-generationen.
De nya måtten gör att 5-serie har vuxit om en av sina absolut tuffaste konkurrenter Mercedes E-klass Sedan. Senaste generationen E-klass är nämligen 492,3 centimeter lång och BMW:n är därmed tolv millimeter längre. Även i axelavståndstävlingen vinner nya 5-serie mot E-klass. Hela 3,6 centimeter skiljer de mellan båda bilarna, till BMW:s fördel.
En annan tuff nöt för BMW 5-serie att knäcka är Volvo S90 som är hela 496,3 centimeter lång och därmed slår BMW:n med 2,8 centimeter. Nya 5-serie tar igen det med längre axelavstånd då S90:s mått mellan hjulaxlarna är 294,1 centimeter, det vill säga 3,4 centimeter kortare.
BMW säger att de interiöra utrymmena, inte minst benutrymmena, har blivit bättre i nya 5-serie och med tanke på ovan nämnda mått misstänker vi att de har rätt på en punkten, framtida provkörningar och test får dock avgöra hur mycket bättre det har blivit. 5-serie har tidigare inte varit känd som en av de rymligare i klassen, dock utan att vara trång. Bagageutrymmet har vuxit med tio liter från 520 till 530 liter. Med den siffran brädar BMW Volvo S90 med 30 liters marginal men får i gengäld se sig slagen av Mercedes E-klass som rymmer ytterligare tio liter. BMW har också varit smarta nog att erbjuda baksäte som kan fällas i tre sektioner. På den punkten går Volvo S90 bet, till och med kombin V90 saknar den uppskattade funktionen.
5-serie generation G30 är, trots sina större mått, lättare än sin föregångare. Uppemot 100 kilo skiljer det till nya generationens fördel som, beroende på drivlina och utrustning, väger mellan 1 615 och 1 735 kilo. Det har man åstadkommit med BMW:s lättviktsstrategi EfficientLightweight som innebär lättviktsmaterial i större omfattning än tidigare, även i chassikomponenter så som stötdämpare och bromssystem. Plattformen som nya 5-serie bygger på är densamma, i grunden bakhjulsdrivna, som senaste 7-seriegenerationen använder sig av. Och som vi vet har nya ”sjuan” blivit lättare och rappare i steget än sin föregångaren, så att nya ”femman” har gjort motsvarande resa är ingen svår gissning.
Luftmotståndskoefficienten, Cw-värdet, för nya 5-serie är så pass låg som 0,22 vilket gör modellen, tillsammans med laddhybridsportbilen i8, till märkets mest aerodynamiska modell.
Den lägre vikten och förbättrade aerodynamiken bidrar, tillsammans med effektivare motorer, till att nya 5-serie är upp till tolv procent snålare än sin föregångare.
Med M Sport-paket ser stötfångarens nedre del ut som på bild. Ta en titt i bildgalleriet för att se hur en icke M Sport-utrustad bil ser ut.
Motorerna består på sedvanligt BMW-vis av raka fyror, sexor och vinklade åttor. I svagaste änden hittar vi 520d med en 2,0-liters dieselfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den tar 7,7 sekunder på sig att nå 100 km/h och toppar 238 km/h. Den förbrukar enligt NEDC-körcykeln 0,42 liter per mil vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. Denna bakhjulsdrivna variant kostar från 377 000 kronor.
520d xDrive, det vill säga med fyrhjulsdrift, är något törstigare med sina 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer. Däremot är den något accelerationssnabbare med 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Toppfarten är lägre – 232 km/h. Från 422 000 kronor kostar denna minsta diesel med fyrhjulsdrift.
Nästa motor på dieselstegen är 530d, en rak sexa på 3,0 liter med 265 hästkrafter och 620 newtonmeter. 0-100 km/h avverkar den på 5,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen uppges till 0,45 liter per mil och utsläppet till 118 gram per kilometer. Från 495 000 kronor kostar 530d.
530d xDrive, den fyrhjulsdrivna versionen, är aningen snabbare med 0-100 km/h på 5,4 sekunder men med toppfarten fortfarande begränsad till 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,50 liter per mil och koldioxidutsläppet är därmed 132 gram per kilometer. Från 518 000 kronor går denna toppdieselversion på.
Bensinmotorerna är även de två till antalet, i fyra olika utföranden. 530i har en rak fyra på 2,0 liter med 252 hästkrafter och 350 newtonmeter. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen enligt den ifrågasatta EU-körcykeln är 0,55 liter per mil vilket motsvarar 126 gram koldioxid per kilometer. Från 452 000 kronor får man loss denna bensinvariant.
530i xDrive har samma effekt och maxvrid men är, trots fyrhjulsdriften, långsammare 0-100 km/h som tar 6,6 sekunder. Toppfarten är 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,60 liter per mil och utsläppet på 137 gram per kilometer. Från 475 000 kronor kostar det att få 530i med fyrhjulsdrift.
Högst upp i hierarkin på bensinsidan finner vi 540i med en rak sexa på 3,0 liter, 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningssiffran anges till 0,65 liter per mil och därmed är koldioxidutsläppet 149 gram per kilometer.
540i xDrive accelererar 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppar 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,69 liter per mil och utsläppet på 159 gram per kilometer. 534 000 kronor måste man punga upp för att bli ägare av en 540i med fyrhjulsdrift.
Åtta nämnda motoralternativ är vad som finns vid lanseringen, men det kommer fler motorer, spännande sådana, under våren 2017.
Den ena motorn heter 530e iPerformance och är laddhybridalternativet till nya 5-serie. Den är byggd enligt samma koncept som 330e iPerformance och X5 xDrive40e med en tvåliters bensinfyra som samarbetar med en elmotor men med den skillnaden att 530e iPerformance har högre effekt – 252 hästkrafter – än de 245 som X5 xDrive40e har.
Enligt BMW förbrukar den enligt NEDC-körcykeln 0,20 liter per mil vilket motsvarar 46 gram koldioxid per kilometer. Därmed är 530e iPerformance en så kallad supermiljöbil med allt vad det innebär.
BMW 520d EfficientDynamics Edition är snålalternativet av minsta dieseln. Det är fortfarande 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som gäller, men med hjälp av förbättrad aerodynamik, lägre rullmotstånd och liknande nås en förbrukningssiffra som är 0,39 liter per mil vilket motsvarar 102 gram per kilometer.
Värstingalternativet från och med nästa vår heter inte M5 utan M550i xDrive
som har en bensindriven V8 som levererar 462 hästkrafter och 650 newtonmeter. Den sägs accelerera 0-100 km/h på 4,0 sekunder vilket gör den snabbare än utgående M5 som med sina 560 hästkrafter gör 0-100 km/h på ”bara” 4,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen för denna best uppges vara 0,89 liter per mil och utsläppet ligger därmed på 204 gram per kilometer.
https://youtu.be/0CcxcL1VEOASå småningom kommer det ännu fler motoralternativ, inte minst nya M5 som är efterlängtad då konkurrenterna har sprungit om gamla generationen med råge. Nya M5 ryktas få runt, eller till och med mer än, 600 hästkrafter.Nya BMW 5-serie går till försäljning den 1 november i år. Själva marknadslanseringen äger rum först den 11 februari 2017 vilket kan ses som en bekräftelse på våra tidigare misstankar att BMW först vill vissa upp nya modellen på bilsalongen i Detroit i början av januari.Till våren är det också tags för Touring-modellen, det vill säga kombin, att ge sig tillkänna. Även en ny generation
5-serie Gran Turismo är på gång.
Missa inte att läsa BMW:s pressmeddelande nedan. Där kan du ta del av nyheterna som nya 5-serie bär på, inte minst all ny teknik som den kan stoltsera med i jämförelse med utgående generation. Missa inte heller det gigantiska bildgalleriet nedan.
Pressmeddelande från BMW om nya 5-serie
Sedan den första BMW 5-serien såg dagens ljus 1972 har fler än 7,6 miljoner exemplar av denna banbrytande bilmodell tillverkats. Högteknologisk innovationskraft i kombination med stilren design, överlägsen komfort och inte minst – BMW:s patenterade körglädje – har varit utmärkande drag för samtliga modellgenerationer sedan starten.Nya BMW 5-serien sätter återigen standarder i sitt segment genom att bygga vidare på modellens klassiska styrkor samtidigt som den introducerar nya banbrytande innovationer inom såväl teknik och kördynamik som komfort, ergonomi och säkerhet.
Elegant och effektiv exteriör
BMW 5-serien har alltid kännetecknats av sitt eleganta och sportiga yttre och nya BMW 5-serien är inget undantag. Den dynamiska designen och det kraftfullt eleganta formspråket i kombination med BMW-typiska formdetaljer såsom den låga, klassiskt bakhjulsdrivna silhuetten med långt tillbakaflyttat kupéutrymme, strålkastardesignen, njurgrillen och Hofmiester-knicken samt BMW EfficientDynamics-detaljer i exteriören bidrar till att skapa en stark identitet som inte går att ta miste på. Nya BMW 5-serien har dessutom ett rekordlågt luftmotstånd: cW 0,22.
Användarvänlig och komfortabel interiör
Användarvänlighet och komfort har varit de främsta ledstjärnorna i utvecklingsarbetet av nya BMW 5-serien och interiören i nya BMW 5-serie Sedan präglas även den av en rad nya funktioner och innovativa lösningar för ökad komfort, ergonomi och säkerhet. Förbättrad sittkomfort fram och bak i form av komfortstolar med massagefunktion fram inklusive stolsinställning med touchfunktion, utökat benutrymme i baksätet, fler förvaringsutrymmen och förbättrad ljudisolering är bara några av de ergonomiska innovationerna. Den nya fullfärgs Head-Up Display har upp till 70 procent större projektionsyta och är tillsammans med den senaste generationen iDrive-system med sin 10,25-tums pekskärm, sitt nya gränssnitt, iDrive Controller, intelligent röststyrning och funktionen BMW Geststyrning några exempel på den tekniska ingenjörskonsten i nya BMW 5-serien som tar BMW:s patenterade förarorienterade och ergonomiska cockpitdesign till en ny nivå.
Andra innovativa komfortfunktioner är fjärrstyrd parkering med hjälp av BMW Display Key, parkeringsassistent med Surround View, WiFi hotspot för upp till tio enheter, ett adaptivt navigationssystem samt trådlös induktionsladdning av mobiltelefonen. Som första biltillverkare kan BMW även erbjuda trådlös integration av Apple CarPlay och användare av Microsoft Office 365 kan för första gången synkronisera och redigera e-post, kalenderanteckningar och kontakter tack vare bilens inbyggda Microsoft Exchange-funktion.
Med appen BMW Connected kan du trådlöst synkronisera din digitala tillvaro med nya BMW 5-serien. Med BMW Connected kopplar du samman din smartphone och dina andra mobila enheter såsom exempelvis din smartwatch eller surfplatta med bilens infotainmentsystem. Det gör att allt du behöver veta och hålla reda på under dagen automatiskt synkroniseras mellan dina enheter och bilen i alla lägen, vare sig du sitter i bilen eller rör dig till fots.
Utöver existerande Remote Services-funktioner som fjärrstyrning av kupéklimatet, låsning av dörrarna eller information om var bilen befinner sig får du med BMW Connected Onboard även tillgång till relevant mobilitetsrelaterad information såsom aktuella destinationer och beräknade ankomsttider som överförs mellan enheterna och bilen, rekommenderade starttider till en destination samt navigationsfunktion från dörr till dörr..
Lättare, starkare och körgladare
Tack vare BMW:s designkoncept BMW EfficientLightweight bidrar den avancerade lättviktskonstruktionen till att vikten i nya BMW 5-serie Sedan har kunnat sänkas med upp till 100 kilo jämfört med utgående modell. Det ökade användandet av höghållfasthetsstål och aluminium gör inte bara karossen i nya BMW 5-serie Sedan lättare, de gör den också extremt stark, vridstyv och därmed säker att färdas i. I kombination med det nyutvecklade chassit med bland annat ny stötdämparteknologi och bromssystem av lättviktstyp, BMW:s klassiska jämna viktfördelning och den låga tyngdpunkten har BMW skapat de perfekta förutsättningarna för den karaktäristiska, sportiga kördynamiken och den unika långfärdskomforten som kännetecknat alla generationer av BMW 5-serien.
Resultatet är en körupplevelse av ett slag som du inte upplevt tidigare där oöverträffad körglädje möter åkkomfort som hittills varit förbehållet lyxbilssegmentet. En nyhet för denna nya generation 5-serie är att BMW:s innovativa 4-hjulsstyrning, Aktiv integralstyrning, nu går att kombinera med BMW:s intelligenta fyrhjulsdrift xDrive. Nytt är även att BMW xDrive även går att kombinera med tillvalet M sportchassi.
”Majoriteten av alla BMW 5-serie som säljs på den svenska marknaden har fyrhjulsdrift, därför är vi extra glada för att vi kan erbjuda våra kunder samtliga motoralternativ med xDrive vid försäljningsstarten den 1 november, säger Carl Aspenberg, Försäljningschef på BMW Sverige”.
Innovativ högteknologi
Varje ny generation av BMW 5-serie har präglats av högteknologisk ingenjörskonst och nya BMW 5-serien fortsätter givetvis på denna stolta tradition genom att kunna erbjuda en rad nya innovativa förarassistanssystem som inte bara assisterar föraren i kritiska lägen utan som avlastar föraren i vanliga trafiksituationer såsom exempelvis Lane Keeping Assistant med Active Side Collision Protection, Evasion Aid samt varningssystem för vägkorsningar, korsande trafik samt för fordon som kör mot färdriktningen som med hjälp av kameror samt radar- och ultraljudssensorer.
Nya BMW 5-serien ger också en försmak av automatiserad körning med utökade funktioner i den aktiva farthållaren samt styr- och spårhållningsassistenten inklusive köassistent. Bilen kan nu helt ta över funktioner som acceleration, bromsning och styrning från stillastående upp till 210 km/h och systemet kan nu även automatiskt anpassa bilens hastighet efter gällande hastighetsbegränsningar. Auto start-/stoppsystemet är exempelvis nu även kalibrerat för att reagera på aktuella trafikförhållanden för ökad komfort.
Starkare och snålare
Helt nya BMW 5-serien erbjuds med 4- och 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer med BMW EfficientDynamics-teknologi som alla imponerar med sina klassledande egenskaper vad det gäller prestanda, kraftutveckling och effektivitet. Vid lanseringen erbjuds två bensin- och två dieselmotorer, samtliga med BMW TwinPower Turbo-teknologi.
De nya dieselmotorerna representeras av BMW 520d och 530d. BMW 520d har en 4-cylindrig motor på 190 hk/400 Nm med genomsnittlig bränsleförbrukning på 4,1 l/100 km* och 108 g/km CO2. 6-cylindriga BMW 530d har en effekt på 265 hk/620 Nm samt en genomsnittlig bränsleförbrukning på 4,5 l/100 km* och 118 g/km CO2, en effektivisering på cirka 13 procent jämfört med utgående modell.
BMW 530i har en 2,0 liters 4-cylindrig bensinmotor som utvecklar 252 hk/350 Nm samt en genomsnittlig bränsleförbrukning på 5,4 l/100 km* och 126 g/km CO2, en sänkning med 11 procent jämfört med utgående modell. BMW 540i är det starkaste bensindrivna motoralternativet med sin raka 6-cylindriga motor på 340 hk/450 Nm samt en genomsnittlig bränsleförbrukning på 6,5 l/100 km* och 150 g/km CO2.
Under våren 2017 följer fler motoralternativ i form av plug-in hybriden BMW 530e iPerformance med elmotor kombinerat med en 4-cylindrig bensinmotor som tillsammans utvecklar 252 hk och en genomsnittlig bränsleförbrukning på sensationellt låga 2,0 l/100 km* resp. 46 g/km CO2. Supereffektiva BMW 520d EfficientDynamics Edition med 4-cylindrig motor på 190 hk/400 Nm med genomsnittlig bränsleförbrukning på 3,9 l/100 km* och 102 g/km CO2, BMW M550i xDrive som med sin bensindrivna V8-motor utvecklar imponerande 462 hk/650 Nm med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 8,9 l/100 km* och 204 g/km CO2. Acceleration 0-100 km/h: 4.0 sek.
(*Bränsledeklaration enligt EU's testcykel.)
Tekniska höjdpunkter i helt nya BMW 5-serie Sedan
Dynamiskt utsträckt silhuett samt en distinkt front. Yttermåtten i nya BMW 5-serie Sedan har ökat något mot utgående modell; L: 4935 mm B: 1868 mm H: 1466 mm. Generösa innerutrymmen med förbättrad invändig takhöjd, ökat benutrymme i baksätet samt ökad bagagevolym till 530 liter.
BMW:s koncept för lättviktsdesign, BMW EfficientLightweight, bidrar till att sänka vikten i nya BMW 5-serie Sedan med upp till 100 kilo jämfört med utgående modell.
Nya BMW 5-serien är BMW:s mest aerodynamiska modellserie med ett rekordlågt luftmotstånd i sedansegmentet: cW 0,22.
Nykonstruerat chassi med ny stötdämparteknologi och bromssystem av lättviktstyp. Oöverträffad och klassledande kördynamik tack vare funktioner som BMW:s intelligenta fyrhjulsdrift xDrive samt avancerade fyrhjulsstyrning Aktiv integralstyrning.
Förbättrad effektivitet med upp till 12 procent lägre bränsleförbrukning. Genomsnittlig bränsleförbrukning för BMW 520d EfficientDynamics Edition (lansering i mars 2017) ligger på 3,8 l/100* km samt ett utsläppsvärde på 102 g/km CO2.
BMW 5-serie Sedan lanseras den 11 februari 2017 med fyra motoralternativ (fyr- och sexcylindriga bensin- och dieselmotorer), med bakhjulsdrift alternativt BMW:s intelligenta fyrhjulsdrift xDrive. SCR-system är standardutrustning i samtliga dieselalternativ.
BMW 530e iPerformance med laddhybridsystem finns tillgänglig från mars 2017. BMW 530e iPerformance utvecklar en systemeffekt på 185 kW/252 hk och har en räckvidd med eldrift på 45 kilometer, en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,0 l/100* km samt ett utsläppsvärde på 46 g/km CO2.
Samtliga modellalternativ utom BMW 520d är som standard utrustade med en åttastegad automatisk Steptronic-växellåda som har optimerats för minskad intern friktion samt en växlingsstrategi som är avstämd mot navigationssystemets data för optimal bränsleekonomi.
BMW:s unika iDrive-koncept har i sin senaste generation fått nya funktioner som exempelvis 10,25-tums pekskärm. Systemet sköts via antingen iDrive Controller-reglaget, pekskärmen, röststyrning eller BMW geststyrning. iDrive-systemets nya gränssnitt med tydliga ämneskategorier med sina underliggande menyer är alltid uppdaterade och kan arrangeras och visas enligt användarens tycke och smak.
Tredje generationens BMW Head-Up Display i fullfärg har en 70 procent större högupplöst projektionsyta.
Det stora utbudet av förarassistanssystem ger en försmak av automatiserad körning. Exempelvis fungerar Steering & Lane Control Assistant från stillastående upp till 210 km/h. Andra assistansfunktioner är Lane Change Warning samt Speed Limit Assist (som integrerar hastighetsbegränsningar i bilens farthållarsystem), Evasion Aid, Crossing Traffic Warning samt Lane Keeping Assistant med Active Side Collision Protection.
Med Display Key kan du använda funktionen fjärrstyrd parkering för att underlätta parkering i mycket trånga parkeringsfickor.
Klassledande uppkopplingsmöjligheter tack vare utbyggd BMW ConnectedDrive-teknologi inklusive funktioner som BMW Connected Onboard. Synkronisering av e-post, kalendernoteringar och kontakter via Microsoft Exchange.
LED-teknik i varselljus, halv- och helljus är standardutrustning. Som tillval finns även Adaptiva LED-strålkastare med variabel ljusfördelning samt den bländfria helljusassistenten BMW Selective Beam med en räckvidd på upp till 500 meter.
Nytt akustikkoncept för interiören med ljudabsorberande material integrerat i innertaket samt akustiskt glas i vindrutan.
Elektrisk stolsinställning via beröringskänsliga sensorer. Som tillval finns multifunktionsstolar fram med 20 stycken luftkuddar som erbjuder åtta olika massageprogram.
Tillvalet Bowers & Wilkins Diamond surround sound system med diamond dome diskanthögtalare, förstklassigt ljud samt en uteffekt på 1400 watt.
Utbyggd trådlös integration av smartphones såsom induktionsladdning av mobiltelefonen, Apple CarPlay samt en WiFi hotspot som klarar upp till 10 enheter samtidigt.
(*Bränsledeklaration enligt EU's testcykel.)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se