Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Här är helt eldriva versionen av nya BMW 5-serie – i5 kallad.
Här är helt eldriva versionen av nya BMW 5-serie – i5 kallad.
Här är helt eldriva versionen av nya BMW 5-serie – i5 kallad.
1 AV 2
Eldriven lyx från Tyskland och Kina
2 AV 2
Här är helt eldriva versionen av nya BMW 5-serie – i5 kallad.
Foto: BMW

Nya BMW 5-serie och i5 officiella – över fem meter långa

För första gången har BMW en helelektrisk 5-serie på programmet. Till att börja med blir BMW i5 också den enda modellen som säljs i Sverige. 

Den åttonde generationen av BMW 5-serie har presenterats och för första gången är den över fem meter lång. I strumplästen mäter nämligen den nya femserien 506 centimeter från för till akter. Lite bredare och högre har den också blivit, nykomlingen är 190 centimeter bred och 152 centimeter hög. Axelavståndet är tre meter jämnt. 

På bilderna ser den ändå inte så stor ut. Formspråket är nytt, inte så brutalt fyrkantigt som hos den senaste 7-serien utan mer skulpturalt. Men de stora dimensionerna sägs ge goda innerutrymmen, framför allt i baksätet. För första gången kan man också få sin 5-serie med panoramaglastak. 

Förarmiljön har städats upp och antalet knappar och reglage har minskat avsevärt. Allt fler funktioner har fått flytta in i den 14,9 tum stora pekskärmen, som sitter bakom ett gemensamt glas med den 12,3 tum stora instrumentskärmen framför föraren.

BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
BMW 530e.
1 AV 5
BMW 530e.
Foto: BMW
2 AV 5
BMW 530e.
Foto: BMW
3 AV 5
BMW 530e.
Foto: BMW
4 AV 5
BMW 530e.
Foto: BMW
5 AV 5
BMW 530e.
Foto: BMW

I grundutförandet är interiörmaterialen av veganskt konstläder i säten, på paneler och i dörrsidor. Som tillval går det alldeles utmärkt att få äkta Merinoläder i olika en- eller tvåfärgade kombinationer. 

Viss OTA-funktionalitet, alltså uppdatering av mjukvaran på trådlös väg, kommer att finnas, liksom möjlighet att testa vissa funktioner gratis och sedan beställa dem för en viss period. Den här typen av prenumerationstjänster på funktioner i bilen är kontroversiell, men BMW håller alltså fast vid tillvägagångssättet. 

För första gången kommer också 5-serie i helelektriskt utförande, kallad BMW i5, med två olika motoralternativ. Intressant nog är det också dessa två som blir lanseringsmodeller i Sverige. Laddhybriderna får vänta till nästa år och BMW har inte sagt någonting om de kommer att ta in de bensin- och dieseldrivna mildhybriderna 520i och 520d som också lanseras i dag.

BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
BMW i5 eDrive40.
1 AV 5
BMW i5 eDrive40.
Foto: BMW
2 AV 5
BMW i5 eDrive40.
Foto: BMW
3 AV 5
BMW i5 eDrive40.
Foto: BMW
4 AV 5
BMW i5 eDrive40.
Foto: BMW
5 AV 5
BMW i5 eDrive40.
Foto: BMW

Båda elbilarna har ett 400-volts batteripaket om uppgivna 81,2 kilowatts nettokapacitet. Max laddkapacitet är 205 kilowatt vid snabbladdningsstolpen. Instegsmodellen BMW i5 eDrive40 är bakhjulsdriven med 340 hästkrafter i sportläget och kan laddas med 11 kilowatt trefasladdning. Räckvidden är cirka 50 mil. 

Toppmodellen BMW i5 M60 xDrive har elmotorer på båda axlar med ett sammanlagt effektuttag om maximalt 601 hästkrafter. M60 har 22-kilowatts ombordladdare som standard. Räckvidden är något kortare, cirka 45 mil.

BMW i5 lanseras i oktober, men de går att beställa redan i dag. BMW i5 eDrive40 har ett startpris på 815 000 kronor. BMW i5 M60 xDrive kostar från 1 257 000 kronor.

Under våren 2024 kommer modellutbudet att kompletteras med tre laddhybrider, 530e i två- och fyrhjulsdrivet utförande samt en fyrhjulsdriven 550e. 

Fram emot sommaren nästa år kommer också de första elektriska kombimodellerna, då BMW i5 Touring lanseras.