Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Fabian Kirchbauer / BMW

Nya BMW X1 och elektriska iX1 officiella

Den utgående generationen av BMW:s lilla suv X1 blev långlivad. Men nu, efter sex och ett halvt år, är det dags för avlösning. Dessutom kommer den helt eldrivna BMW iX1. 

Så tidigt som i september 2015 såg den andra generationen av BMW X1 dagens ljus och det är hög tid för en ersättare. Nu har den presenterats och den nya generationen BMW X1, med internkod U11, har vuxit på alla ledder. Nu är den precis 4 500 mm lång, 1 845 mm bred och 1 642 mm hög. 

Utseendemässigt tar man nykomlingen på en rakare och kantigare hållning samt infällda dörrhandtag i dörrarna. Interiören följer samma tema som i den nyligen ansiktslyfta BMW 3-serie, med en stor skärm framför föraren som delats upp i en instrumentpanel om 10,25 tum och en pekskärm för infotainment om 10,7 tum. Man får välja mellan syntetiskt eller naturligt läder. 

När modellen lanseras i oktober kommer två bensinmotorer och två dieslar att vara tillgängliga, samtliga med 7-växlade dubbelkopplingslådor. Längre fram väntas även ett par mildhybridmodeller samt ett par laddhybrider med räckvidder på 7,8–8,9 mil. 

Vissa ska också gå att få som fyrhjulsdrivna, xDrive på BMW-språk, annars är modellen framhjulsdriven i grunden. Exakt vilka motoralternativ som kommer till Sverige är inte klart i dagsläget. 

BMW iX1 har elmotor både fram och bak och blir därmed fyrhjulsdriven, till skillnad från storebror iX3.
BMW iX1 har elmotor både fram och bak och blir därmed fyrhjulsdriven, till skillnad från storebror iX3.
BMW iX1 har elmotor både fram och bak och blir därmed fyrhjulsdriven, till skillnad från storebror iX3.
Batteripaketet ligger under golvet och baksätet.
Batteripaketet ligger under golvet och baksätet.
Batteripaketet ligger under golvet och baksätet.
I laddhybriden X1 xDrive30e drivs framhjulen av bensinmotorn och bakhjulen av elmotorn.
I laddhybriden X1 xDrive30e drivs framhjulen av bensinmotorn och bakhjulen av elmotorn.
I laddhybriden X1 xDrive30e drivs framhjulen av bensinmotorn och bakhjulen av elmotorn.
Nya X1 kommer även med konventionella förbränningsmotorer, som här xDrive23i.
Nya X1 kommer även med konventionella förbränningsmotorer, som här xDrive23i.
Nya X1 kommer även med konventionella förbränningsmotorer, som här xDrive23i.
1 AV 6
BMW iX1 har elmotor både fram och bak och blir därmed fyrhjulsdriven, till skillnad från storebror iX3.
Foto: BMW
2 AV 6
Batteripaketet ligger under golvet och baksätet.
Foto: BMW
3 AV 6
I laddhybriden X1 xDrive30e drivs framhjulen av bensinmotorn och bakhjulen av elmotorn.
Foto: BMW
4 AV 6
Foto: BMW
5 AV 6
Nya X1 kommer även med konventionella förbränningsmotorer, som här xDrive23i.
Foto: BMW
6 AV 6
Foto: BMW

Helt klart är att den helt eldrivna BMW iX1 xDrive30 kommer hit. Den har en elmotor på vardera axel och är därmed fyrhjulsdriven. Sammanlagd effekt är 313 hästkrafter, vilket ska räcka till att sprinten från stillastående till 100 km/h klaras av på 5,7 sekunder, medan toppfarten nås vid 180 km/h.

Batteriet har en nettokapacitet på 64,7 kWh, vilket ska ge en räckvidd enligt WLTP på 41,3 till 43,8 mil. Som standard erbjuds 3-fas ”hemmaladdning” på 11 kW, men som tillval kan man få 22 kW. Med DC-snabbladdning är maxeffekten 130 kW och förvärming finns så att batteriet är redo att ta emot full effekt när man kommer fram till laddstationen. 

Tillverkningen av den elektriska BMW iX1 xDrive30 startar i november, men din BMW-handlare kan ta emot din order redan nu. De har till och med ett färdigt pris på bilen: 610 000 kronor, innan man har börjat pricka för tillbehören.