Nya elektriska Fiat 500 – tre snabba från provkörningen
Jan-Erik Berggren är begett sig till pastans hemland för att sätta tänderna i nybakade Fiat 500. Nya generationen med elmotor under huven, för utsläppsfri körning i 32 mil. Vi ringer honom och hör hur bra bilen är och hur mycket som är nytt.
Hallå där Jan-Erik Berggren som är på provkörning av nya elbilen Fiat 500. En ny Fiat, det var inte i går?
– Nej, Fiat 500 gjorde ju comeback 2007 och kom i vintras med en hybriddrivlina. Nu kommer klassiska 500 som elbil.
Är det bara elbil eller kommer med bensinmotor också?
– Det här är bara elbil även om plattformen ska klara andra motorer också. Vill man ha bensin får man köpa den gamla, som ska fortsätta byggas.
Är det mer nytt än elmotor och batterier?
– Ja, massor. Det är en helt ny plattform med pekskärm, assistanssystem och det kommer en app med flera funktioner. 500 är också första elbil som kan köpas som cabriolet. I oktober ska hela 500-familjen presenteras och jag tror att det kommer flera överraskningar. De är lite hemlighetsfulla här i Turin men de tror mycket på elbilen.
PSA ska ju släppa sina plattformar till FCA. Är det något prat om det?
– Många frågor om det men det ges inga svar. Jag tror 500 får leva vidare, den är en så viktig modell för Fiat.
Och när kan vi läsa mer om hur bilen upplevs under provkörningen?
– I Teknikens Värld nr 20/2020 som kommer den 10 september. Bli tidningsprenumerant eller digital Premium-prenumerant så du får tillgång till vad jag har att berätta, just nu till kampanjpris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se