Foto: Jan-Erik Berggren

Nya elektriska Fiat 500 – tre snabba från provkörningen

Jan-Erik Berggren är begett sig till pastans hemland för att sätta tänderna i nybakade Fiat 500. Nya generationen med elmotor under huven, för utsläppsfri körning i 32 mil. Vi ringer honom och hör hur bra bilen är och hur mycket som är nytt.

Hallå där Jan-Erik Berggren som är på provkörning av nya elbilen Fiat 500. En ny Fiat, det var inte i går?

– Nej, Fiat 500 gjorde ju comeback 2007 och kom i vintras med en hybriddrivlina. Nu kommer klassiska 500 som elbil.

Är det bara elbil eller kommer med bensinmotor också?

– Det här är bara elbil även om plattformen ska klara andra motorer också. Vill man ha bensin får man köpa den gamla, som ska fortsätta byggas.

Foto: Fiat

Är det mer nytt än elmotor och batterier?

– Ja, massor. Det är en helt ny plattform med pekskärm, assistanssystem och det kommer en app med flera funktioner. 500 är också första elbil som kan köpas som cabriolet. I oktober ska hela 500-familjen presenteras och jag tror att det kommer flera överraskningar. De är lite hemlighetsfulla här i Turin men de tror mycket på elbilen.

PSA ska ju släppa sina plattformar till FCA. Är det något prat om det?

– Många frågor om det men det ges inga svar. Jag tror 500 får leva vidare, den är en så viktig modell för Fiat.

Foto: Fiat

Och när kan vi läsa mer om hur bilen upplevs under provkörningen?

– I Teknikens Värld nr 20/2020 som kommer den 10 september. Bli tidningsprenumerant eller digital Premium-prenumerant så du får tillgång till vad jag har att berätta, just nu till kampanjpris.