Nya emblem på Volkswagens R-bilar
Volkswagens sportiga R-bilar får ny logotyp och går in i en ny era. Vilken gillar du bäst – den nya eller gamla?
Volkswagens R-bilar är de sportigaste i sortimentet och nu får de, liksom bilar i utförandet R-Line, en ny logotyp. Första modell ut blir bjässen Atlas Cross R-Line i Nordamerka som ska visas upp som koncept i New York nu i dagarna.
R-versionerna introducerades 2002 och har funnits på fyra generationer Golf men även på modeller som Passat, Scirocco, Touareg och T-Roc.
Den nya logotypen ska symbolisera en nystart för märkets R-bilar och formen rimmar väl med dess framtid, menar man. Även om Volkswagen själva inte nämner ordet elektrifiering i under presentationen av logotypen så vet vi sedan tidigare att tillverkarens prestandamodeller kommer att omfattas av den nya tekniken. Även den nya elbilen ID.R – även om prioriteringen just nu ligger på annat håll när det gäller renodlade elbilar.
LÄS MER: Volkswagen T-Roc R officiell
Den nya logotypen beskrivs som mer distinkt och slimmad samt särskilt lämpad för digital media. Den är skapad av ett lag bestående av såväl designers, tekniker som marknadsfolk under ledning av Klaus Bischoff.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se