Nya Ford E-Tourneo Custom officiell
Ford har offentliggjort nya E-Tourneo Custom, det vill säga nästa generations Tourneo och så klart med eldrift. Den bygger på en ny plattform, har plats för åtta personer och en räckvidd på upp till 37 mil.
E-Tourneo Custom, som är en variant av Transit, är Fords senaste eldrivna (uppdaterade) modell. Den hette tidigare Tourneo Connect, men får nu ett ”E” i och med elektrifieringen.
Bilen bygger på en ny plattform för bättre prestanda (modellen finns fortfarande att få som laddhybrid eller helt dieseldriven också) och bättre möjligheter gällande utrymme, framför allt för företagskunder. Den går att få med hela åtta säten.
Batteritekniken är detsamma som i Ford F-150 Lightning, det vill säga ett batteri på 74 kilowattimmar och en elmotor på 160 kilowatt. Det ska räcka till 37 mils körning på en laddning. Den kan snabbladdas med 125 kilowatt DC eller långsamladdas med 11 kilowatt AC trefas. Snabbladdningen ska enligt Ford ta 41 minuter, från 15 procent till 80.
I det dyraste utförandet ingår en del lyxfunktioner, bland annat spårmonterade baksäten, ljudsystem från Bang & Olufsen, panoramaglastak och något Ford kallar ”en innovativ lutande ratt”, vad nu det innebär. Det finns också Power Onboard-teknik som levererar upp till 2,3 kilowatt genom uttag i bilens kupé. Naturligtvis finns också en 13-tums pekskärm och olika förarassistanssystem som adaptiv farthållare, backbromsassistent, parkeringsassistent och 360-graders kamerasystem.
E-Tourneo Custom får dra upp till 2 000 kilo på dragkroken tillsammans med bilens nyttolast, vilken varierar beroende på vilken konfiguration man väljer. De dieseldrivna varianterna får dra upp till 2 500 kilo.
Drivlinor
E-Tourneo Custom – el, 160 kW
Tourneo Custom PHEV – laddhybrid, 2,5-liters bensin + 11,8 kWh batteri
Tourneo Custom – diesel, EcoBlue 170 hk (med eller utan fyrhjulsdrift)
Eldrivna E-Tourneo Custom ska lanseras 2024, men laddhybrid- och dieseldrivna versioner ska nå kunder redan nästa år. Fler varianter ska komma längre fram.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se