Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Ford Explorer kommer till Sverige som laddhybrid

Ford breddar sitt europeiska utbud genom att ta hit nya Explorer i utförande som laddhybrid. Explorer Plug-In Hybrid börjar säljas redan under innevarande kvartal men leveranserna ut till kund påbörjas inte förrän nästa år.

Det är nästan 20 år sedan Ford sålde sin populäraste suv Explorer i Europa, men nu kommer den tillbaka och den gör det som laddhybrid. Nya Explorer Plug-In Hybrid har en 3,0 liter stor bensindriven EcoBoost-vinkelsexa som primär drivkälla. 350 hästkrafter levererar motorn som lever i symbios med en elmotor på 100 hästkrafter. Tillsammans ger de 450 hästkrafter och 840 newtonmeter som når samtliga fyra hjul via en tiostegad automatlåda.

Hur kvick den 5,05 meter långa, två meter breda och 1,78 meter meter höga suven är berättar inte Fords pressmeddelande, däremot hur duktig den är på att hushålla med bränslet. Enligt NEDC-korrelerade, preliminära siffror ligger förbrukningen på 0,34 liter per mil och utsläppet av koldioxid på 78 gram per kilometer. Räckvidden när enbart elmotorn arbetar, med hjälp av energin som lagrats i det 13,1 kWh stora litiumjonbatteriet, uppges till över fyra mil vid stadskörning.

Nya Explorer är även ny för den amerikanska marknaden. Där hade den premiär på bilsalongen i Detroit i januari i år.

Nya Explorer är av förklarliga skäl rymlig. Drygt fem meter bil, med andra ord ungefär två decimeter mer bil än Edge som nyligen har uppdaterats, ger utrymme åt tre sätesrader med plats för upp till sju åkande, inklusive föraren. I de två främre slår Ford ett slag för det extravaganta utrymmet både i höjd- och längdled. Även tredje sätesraden sägs bjuda på bra svängrum.

LÄS OCKSÅ: Nya Ford Kuga är tre hybrider

Antalet förarassisterande system beskrivs som många och underlättande för att kunna manövrera det stora fordonet även i stadens trånga utrymmen. Bland annat finns helautomatisk parkeringsassistans som klarar både parallell- och vinkelparkering samt även lämnandet av parallellparkering (vinkelparkering bör man som förare kunna lösa på egen hand), döda vinkel-varnare med varning för korsande trafik bakom bilen (bra när man backar ut ur en vinkelparkering), autobroms som även kan upptäcka fotgängare och cyklister, adaptiv farthållare med kökörningsfunktion (kan rulla igång bilen igen om stoppet är max tre sekunder långt), filhållningsteknik med undanmanöverassistans och ”efterbroms” som bromsar bilen direkt efter en kollision för att försöka undvika en efterföljande kollision.

Stor bil, sju sittplatser och upp till 2 274 liter utrymme för last vid nedfällda baksäten.

– Explorer är en äkta suv, designad för familjer som gillar äventyr. Därför var det viktigt att nya Explorer Plug-In Hybrid fick en drivlina som klarar av att köra allt från båtar till hästtransporter. Vi har till och med adderat en mer avancerad version av vår döda vinkelvarnare – som fungerar med ett tiometerssläp, säger Matthias Tonn, chefsingenjör för Ford Explorer i Europa.

Ford Explorer Plug-In Hybrid erbjuds i två utföranden – ST-Line och Platinum. Förstnämnda kännetecknas av svarta exteriördetaljer.

Försäljningen av nya Explorer i Sverige drar igång under årets andra kvartal, det vill säga där vi just nu befinner oss. Leveranserna påbörjas dock inte förrän tidigt 2020.