Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nya fossildrivna Volkswagen snart ett minne blott – i Norge

Den norska fordonsimportören Harald A. Møller AS har beslutat att inte längre erbjuda fossildrivna Volkswagen personbilar på den norska marknaden från 1 januari 2024.

Norge leder elektrifieringsracet av fordonsflottan, inget annat land når upp till liknande siffror baserat på befolkningsmängd som elbilarna står för i vårt västra grannland. När 2022 går mot sitt slut kommer drygt åtta av tio nya sålda bilar vara rent eldrivna och nyligen passerades en halv miljon elbilar på de norska vägarna. Det är inte samma sak som att hela fordonsflottan blir eldriven på kort sikt, men hastigheten i omställningen är riktigt hög. Målsättningen att inga nya fossildrivna personbilar ska säljas i Norge från och med 2025 ligger fast. Som jämförelse kan nämnas att antalet rent eldrivna bilar i Sverige nyligen nådde över 150 000.

Den norska fordonsimportören Harald A. Møller AS tar nu ytterligare ett steg mot ren eldrift då de nyligen meddelat sitt beslut om att sluta sälja fossildrivna Volkswagen personbilar från och med 1 januari 2024.

– 2025-målet har varit viktigt för att driva på elektrifieringen av den norska bilparken. Nu kan vi genast kryssa av målet, och då behöver vi nya mål att nå. Även om nybilsförsäljningen snart är helt eldriven är de flesta bilar på vägen fortfarande fossildrivna, säger Ulf Tore Hekneby, vd för Harald A. Møller AS.

Ulf Tore Hekneby, vd Harald A. Møller AS Foto: Møller Mobility Group

I ett pressmedelande från Harald A. Møller AS understryker man målsättningen att majoriteten av fordonen på de norska vägarna ska vara utsläppsfria till 2040. 

– Vi har inte låst oss till 2040 utan har det som utgångspunkt för de fortsatta diskussionerna. Kanske har vi skäl att vara ännu mer ambitiösa i detta viktiga arbete, säger Hekneby.

Harald A. Møller AS är importörer för även Audi, Skoda och Cupra, men i dagsläget gäller beslutet bara Volkswagen personbilar.

– Det gäller i första hand Volkswagen personbilar. Idag är mer än 80 procent av personbilsförsäljningen hos VW elektriska. Något beslut för Skoda och Audi har inte tagits. När det gäller Cupra så säljs de för närvarande endast som eldrivna, säger Lars Joakim Hanssen, kommunikationschef Volkswagen hos Harald A. Møller AS.