Nya Hyundai Kona officiell – vi tar en titt
Nya Kona är 15 centimeter längre och får en gedigen uppfräschning. Med digital nyckel, självparkering och bättre utrymmen utmanar den klassfavoriten Kia Niro. Teknikens Värld är på plats i Berlin under världspremiären.
Hyundai Kona har blivit en stor succé på kontinenten men i Sverige har den hukat i skuggan av närbesläktade bästsäljaren Kia Niro som erbjudit bättre utrymmen för snarlika pengar. Nya generationen Kona har alla möjligheter att vända på rangordningen – karossen har blivit 15 centimeter längre och mäter nu 4,35 meter.
Jag får se och känna på den helt nya Kona under ett lanseringsevent i Berlin. Tyvärr får vi inte provköra bilarna. Gränsen går vid digital torrbrytning bakom ratten med VR-glasögon på nästippen, något som inom parantes sagt främst framkallar yrsel.
Men för övrigt bådar det gott. Framför allt kan jag hälsa till vår chefredaktör och andlige ledare Marcus Engström att han inte längre behöver svära över nedisad laddlucka på Kona. Marcus bortskämda Sundsvall-gnäll har hörts ända till Korea och den frontplacerade laddluckan är numera eluppvärmd.
Snabba fakta
Längd: 435,5 cm. Hjulbas: 266 cm. Bredd: 182,5 cm. Höjd: 157,5 cm.
Räckvidd: 49 mil (65,4 kWh), 39,2 mil (48,4 kWh).
Siffrorna avser Kona Electric.
Hjulbasen är sex centimeter längre och de nya framstolarna har extra tunna ryggstöd. I baksätet sitter man riktigt bra med åtskilligt mer benutrymme än tidigare. Baksätet är ovanligt plant vilket stilmässigt ger en slags vardagsrumskänsla. Golvet är helt plant och sitter man i mitten har man bra plats för fötterna. Men tresitsig? Nja, fortfarande är mittplatsen lite av ett matchstraff, man sitter högt och stumt.
Även lastutrymmet är större, och rymmer nu 466 liter. Snubblande nära nya Kia Niro som sväljer 475 liter. Sammantaget har Hyundai Kona gett svar på tal i släktbråket, och kvalar nu in som ett vettigt familjealternativ.
Drivlinorna och batterierna har finputsats. Det lilla batteriet har vuxit rejält, från 39 kWh till 48 kWh och ger preliminärt en räckvidd på 34,2 mil. Det stora 64 kWh-batteriet får en marginell upputsning, och ger nu 65,4 kWh. Alla siffror från Hyundai-koncernen anger nettokapaciteten, det vill säga den energi som kan utnyttjas.
Trots högre vikt har räckvidden kunnat sträckas till 49 mil med det stora batteriet. Hyundai förklarar det med motoreffektivisering och lägre luftmotstånd. Nya Kona har Cd 0,27, tidigare modellen hade 0,29.
Snabbladdningsprestanda är desamma – tyvärr. Kona kan ladda upp till 100 kW vilket inte imponerar när vi talar om en nyintroducerad modell 2023. Men det är ändå helt acceptabelt för alla de som inte snabbladdar regelmässigt. Extra plus: Precis som Ioniq 5 kan Kona nu förvärma batteriet för optimal snabbladdning.
Precis som tidigare kommer Kona dessutom att säljas med bensinmotor och med en bensinmotor med hybridstöd, sistnämnda dock utan laddhybridteknik.
När jag sitter bakom ratten märker jag att man har tagit över en hel del finesser från de dyrare Hyundai-modellerna. Växelvredet på rattstången känns igen från Ioniq 6, och den liggande skärmen kommer också från de nya Ioniq-modellerna. Precis som de senaste Hyundai-modellerna kan Kona nu parkera sig själv. Oklart hur stor kundnyttan är, men det är onekligen ett bra partytrick. Och på ett subtilt sätt tycker jag att det ger mer vuxenpoäng än Elon Musks pruttkudde i Tesla.
En mer vardagsnyttig nyhet är Konas digitala nyckel. Du kan alltså glömma nyckeln hemma och i stället låsa upp och starta bilen med din smarta telefon eller din smarta klocka. Precis som i Ionic-modellerna har du ett strömuttag i baksätet där du kan koppla in vanliga elapparater. ”V2L” kallas finessen, vilket betyder ”vehicle to load”. Smart om du vill dammsuga bilen eller vispa grädde.
3 frågor
När nya Kona har vuxit så mycket, kommer Hyundai att fylla på underifrån med elektrifierade modeller?
– Ja, vi arbetar med nya kompaktmodeller. Men det är viktigt att de blir överkomliga i pris.
Vad tror ni om batteribytesteknik?
– Det är tekniskt möjligt i dag, men är också ett koncept med många andra problem. Stationerna för byten är dyra. Det har startat i Kina men där har myndigheterna tryckt på. Jag tror inte att det kommer att fungera för privatmarknaden, det är möjligen lämpligt för vissa tillämpningar, taxi till exempel.
Hur stor andel av kommande försäljning av Kona är eldriven?
– Det beror på kommande regeländringar i Europa, men vi tror att minst 30 procent kommer att vara Kona Electric.
Trots det moderna anslaget har man inte gått i fällan och skärmdödat funktionaliteten. Åtskilliga direktval finns kvar, bland annat för stolvärme, temperatur och fläkt. En vinst för trafiksäkerheten. Tyvärr har man kvar de blanka knapparna med minimal kontrastverkan. Interiördesignen i övrigt innebär en påtaglig uppryckning. Nya Kona har indirekt belyst frontpanel och elegant skulpterade dörrsidor. Det ser helt enkelt väldigt ombonat ut, nästan lyxigt.
Nya Kona börjar säljas redan i mars, men leveranser dröjer till sommaren. Elversionen kommer preliminärt i augusti. Priser är inte klara vid pressläggning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se