Nya Hyundai Santa Fe blir mildhybrid och laddhybrid
Förr ansågs Hyundai Santa Fe vara en törstig sak. Numera är motorerna snålare och med nya generationen ska även mildhybrid- och laddhybridvarianter introduceras för ännu lägre förbrukning.
I början av året var det världspremiär för nya Hyundai Santa Fe och väldigt kort därefter fick vi oss en exklusiv provkörning med bilen i Sydkorea. Där ställde vi frågan om en hybridvariant är aktuell. Svaret från Hyundai var lite oprecist, förmodligen skulle en hybrid dyka upp i samband med att nya generationen uppdateras, det vill säga i samband med facelift.
Nu vet vi att det inte blir så, det blir nämligen betydligt tidigare. Hyundai har nämligen tänkt över situationen och på ett event i Barcelona bekräftade höjdare för den koreanska biltillverkaren för brittiska Autocar att nya Santa Fe kommer i två olika hybridutförande och att de sannolikt gör det inom de närmaste 18 månaderna.
Den ena varianten är en mildhybrid i likhet med det som Hyundai och syskonmärket Kia redan så smått visat upp, exempelvis i form av Kia Sportage med 48-voltsteknik. Det innebär ett 48-voltsbatteri och en kombinerad startmotor/generator som samverkar med en tvåliters dieselmotor. I fallet med Sportage innebär det sänkta utsläpp med fyra procent.
Den andra varianten är en laddhybrid och då sannolikt inte med samma drivlina som i Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid (och som även finns i Kia Niro Plug-In Hybrid). För att bättre passa storleken på bil kan vi misstänka att Kia Optima Plug-In Hybrids drivlina hamnar i Santa Fe, det vill säga en 2,0-litersmotor i stället för en 1,6-liters, samt en något kraftfullare elmotor.
Hyundais och Kias elektrifieringsstrategi börjar bära frukt. Redan i dag har de ett flertal modeller, varav några har nämnts ovan, och – icke att förglömma – bränslecellsbilen Nexo som vi var nere och körde i Sydkorea i samband med Santa Fe-provkörningen.
Nya Santa Fe anländer svensk mark i oktober 2018. Då med 2,2-litersdiesel under huven (övriga motorer ska kunna tas in via specialbeställning).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se