Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Oj vad det ryker! Men det ser värre ut än vad det är, det är nämligen kondensdimma i ett kallt avgasrör som förångas under en kort stund.
Oj vad det ryker! Men det ser värre ut än vad det är, det är nämligen kondensdimma i ett kallt avgasrör som förångas under en kort stund.
Oj vad det ryker! Men det ser värre ut än vad det är, det är nämligen kondensdimma i ett kallt avgasrör som förångas under en kort stund.
Oj vad det ryker! Men det ser värre ut än vad det är, det är nämligen kondensdimma i ett kallt avgasrör som förångas under en kort stund. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nya Hyundai Tucson – tre snabba från provkörningen

Fjärde generationen Hyundai Tucson är här och den kommer med fler motoralternativ än någonsin, alla elektrifierade. Men hur ser den ut egentligen? Erik Wedberg provkör och lämnar sina första intryck.

Hej Erik, hur många drivlinor har nya Tucson egentligen?
– Det är nästan svårt att ge ett direkt svar på, medan de flesta andra sållar i sina motorutbud laddar Hyundai på för fullt och erbjuder nya Tucson som mildhybrid-diesel, mildhybrid-bensin, hybrid och från och med början av nästa år även laddhybrid, båda sistnämnda i kombination med bensinmotor. Mildhybriderna finns dessutom i olika effektuttag och med manuell eller automat och fram- eller fyrhjulsdrift.

Det är hybridversionen (utan sladdladdmöjlighet) av nya Hyundai Tucson som Erik Wedberg kör. Laddhybriden kommer nästa år. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vilken kör du nu?
– Nu sitter fotograf-Glenn och jag i hybriden utan sladd. Den har 230 hästkrafter och fyrhjulsdrift och är en riktigt trevlig motor. Mer än tillräckligt stark, ganska tyst och det verkar som att det går att köra den snålt. Utan att jag har hållit på med några vidare snålfasoner säger färddatorn strax under 0,6 liter per mil. Denna bil kostar från 384 900 kronor. Med framhjulsdrift och lite mindre utrustning blir den 55 000 kronor billigare.

– Bensinmotorn är lite extra intressant eftersom den är världens första med så kallad CVVD-teknik. Kortfattat kan man säga att det är en mekanisk lösning som tillåter variabla ventilöppningstider, inte helt olik Koenigseggs fria ventiler.

1 AV 2
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 2
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

På bild ser designen ut att sticka ut, hur är den i verkligheten?
– Jag gillar den! Fronten, med alla prismaliknande LED-enheter, är klart speciell och gör att Tucson får en stark identitet. Sedd i profil har den lika skarpa veck som Lexus NX och bakifrån ser den ut som Ford Mustang Mach-E. Inget fel i det!

I Tekniken Värld nummer 2/2021, som utkommer den 14 januari, bjuder Erik Wedberg på en full provkörningsrapport. Det får du inte missa!

LÄS MER: Nya Hyundai Tucson – allt utom elbil