Nya Kia EV9 presenterad – konkurrent till Volvo EX90
En rejält stor suv. Det är Kias elbilsnyhet 2023.
Kia EV9 kommer till Sverige i höst och blir en direkt konkurrent till Volvos nya el-suv EX90.
Lidar-sensorer och ny digital grill är två av de större nyheterna jämfört med lillasyskonet EV6 men de finesserna får svenska köpare vänta på.
Efter en våg av mellanstora eldrivna suvar är det dags för de lite större och tyngre suvarna att göra entré i svenska bilhallar. Volvo har presenterat sin EX90, Mercedes sin EQE Suv, Lotus sin Eletre och Polestar har visat sin tredje modell, Polestar 3.
Och nu kommer svaret från Kia, sjusitsiga EV9.
Precis som lillasyskonet EV6 har EV9 800-voltteknik vilket betyder snabbladdning av batteriet på 99,8 kWh med effekt upp till 270 kW, eller långsamladdning upp till 11 kW.
Den svenska importören har valt att enbart ta in den fyrhjulsdrivna bilen med det större batteriet. På andra marknader erbjuder Kia bakhjulsdrift och ett mindre batteri på 76 kWh.
I skrivande stund finns ingen fasställd prislista men så snart det jobbet är gjort så ska det gå att beställa bilen. De första leveranserna till kunder i Sverige ska kunna ske redan under det fjärde kvartalet i år.
Kör själv i köer
Så dags ska Kia också ha fått officiella räckvidds- och effektsiffror. Lanseringsbilen, som blir en GT Line med 21-tumshjul, uppges ha ett vridmoment på 700 Nm, en effekt på cirka 385 hästkrafter, klara 0-100 km/h på 5,3 sekunder och en räckvidd enligt kombinerat WLTP-test på minst 50 mil. Men alla de här uppgifterna vill Kia få bekräftade i och med godkännandet av bilen för den svenska marknaden.
En rak taklinje och stora glasytor ska göra EV9 rymlig och luftig på samtliga sittplatser. Den stora och något kantiga karossen har en ny tolkning av Kias ”tigernos” i grillen. I Korea kompletteras de stående s-formade frontlyktorna av en upplyst grill. Men det är ännu inte tillåtet i Sverige så den designdetaljen får svenska köpare vänta på.
Samma sak är det med Kias kökörningsassistent - eller Highway Driving Pilot. Tack vare två lidarsensorer i fronten kan bilen följa en annan bil och köra själv i en kösituation på motorväg upp till 60 km/h. Volvo, Lotus och Polestar har visat samma teknik men monterat sina sensorer på taket vilket gör att de kan ”se” längre och därmed klara snabbare hastigheter.
Men tekniken är inte godkänd i Europa. Tyskland väntas bli första land som godkänner de här systemen så svenska kunder kommer än så länge inte att kunna köpa en EV9 med lidarsensorer. Inte heller de digitala backspeglarna kommer till Sverige utan vi får hålla tillgodo med traditionella backspeglar.
Något som är godkänt är Remote Smart Parking Assist 2 där du kan parkera din Kia EV9 med hjälp av din nyckel och ståendes utanför bilen.
Ladda hem finesser
Ytterligare en finess som finns på EV9 men som ännu inte är tillåten är funktionen Vehicle to Grid. Via en laddbox som också klarar V2G ska EV9 kunna anslutas till elnätet. Nederländarna väntas bli första land i Europa som får den tekniken att fungera i praktiken. I Sverige krävs avtal med nätägaren och det pågår förhandlingar för att lösa frågan då flera nya elbilar och nya laddboxar klarar av tekniken. Precis som Kia EV6 har EV9 tekniken Vehicle to Load där EV9 kan leverera en effekt på 3,6 kW.
Kia EV9 erbjuds med sex eller sju sittplatser. Väljer du sex stolar kan mittenraden snurras runt, men bara när bilen står stilla. Stolarna är inte godkända för att någon ska få åka baklänges. Den svenska importören tror att den sjusitsiga bilen blir vanligast. För alla som sitter i andra och tredje stolsraden finns en egen klimatanläggning. Den 501 cm stora bilen, hjulbasen är 310 cm, har trots den kantiga formen ett luftmotståndsvärde på 0,28. För att få ner luftmotståndet har Kia arbetat främst med undersidan och byggt en relativt slät front.
Kia satsar på digitala uppdateringar av bilen och flera funktioner och finesser ska gå att köpa och ladda hem från Kia Connect Store. Kia kallar systemet Feature on Demand.
EV9 har en dragvikt på hela 2 500 kg men då bilen väntas väga en hel del – någon exakt vikt finns ännu inte – blir det troligen endast 750 kg för alla som har b-körkort.
Vid presentationen av EV9 avslöjade Kia att det kommer en sportigare EV9 GT redan 2025. EV9 är en av totalt 15 nya elbilar från Kia som ska visas före 2028.
Förutom nya elbilar satsar Kia stort på att ställa om till återvunnet material i produktionen och på att producera flera råvaror på egen hand. I EV9 finns mellan 70 och 100 återvunna PET-flaskor och flera nya växtbaserade material som på sikt ska komma från Kias egna odlingar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se