Nya Kia Niro i elektriska utförandet e-Niro, eller Niro EV som den heter på vissa marknader. Foto: Kia

Nya Kia Niro – fler fakta och bilder

Redan i november i fjol lät Kia rulla fram nya Niro, men det var inte mycket information i form av bokstäver och siffror som presenterades. Av denna vara får vi nu betydligt mer, bland annat hur stor modellen har blivit.

Fjolårets femte mest populär bilmodell i Sverige, eller fjolårets mest populära bil sett till vad privatköparna valde, är på väg ersättas med en ny generation. Vi syftar förstås på Kia Niro som avtäcktes för knappt två månader sedan.
Då fick vi ”gå hem” hungriga på information. Mest fick vi ta del av bilder samt information om att laddhybriden automatiskt går över till ren eldrift när den når städers miljözoner som portar förbränningsmotorer.

I dag väljer Kia att presentera mer. Framför allt får vi reda på om modellen har vuxit eller krympt, och det är förstnämnda som är aktuellt för Kia Niro.
Med 6,5 extra centimeter på längden, två extra centimeter på bredden och en centimeter extra på höjden har storsäljaren vuxit till att bli 442 centimeter lång, 182,5 centimeter bred och 154,5 centimeter hög. Även axelavståndet, det vill säga det mått som uppmäts mellan hjulaxlarna, har sträckts ut. 272 centimeter är två centimeter mer än tidigare.
Större bil och längre axelavstånd brukar betyda rymligare insida. Det är precis vad Kia säger att nya Niro är, rymligare alltså. Både för de åkande och för bagaget längst bak. I hybridmodellen (ej laddhybriden) har bagagevolymen ökat med 15 liter till totalt 451 liter.

Foto: Kia

Drivlinealternativen blir som hos utgående Niro-generation, det vill säga hybrid utan sladd, hybrid med sladd (kallas även laddhybrid) samt en elbil (som förstås också kommer med sladd). Det är endast hybridmodellen som vi i dag får reda på mer ingående. Den har en elmotor på 32 kW (44 hk) som arbetar tillsammans med en 1,6-liters bensinmotor på 105 hästkrafter. Tillsammans genererar de maximalt 141 hästkrafter som via en sexväxlad dubbelkopplingslåda når framhjulen.
Känns samtliga siffror igen? De är identiska med utgående Niro Hybrid-generationens siffror.

Interiören är ett stort kliv framåt jämfört med hur det ser ut i dagens Niro. Det är mer uppstramat med renare linjer och, som det upplevs, färre antal knappar och vred. Kia menar att de har fått till en form av balans mellan tryck på knappar och skärm. Inte för mycket av det ena eller det andra, skulle man kunna säga.
Förarmiljön domineras av de båda skärmytorna som utgör mätarhus och infotainmentsystem, tillsammans bildar de en stor panoramayta.

Som om inte de båda skärmarna på instrumentbrädan är nog kan nya Niro utrustas med en tio tum stor head up-display som visar information som berör körningen, information från bilens säkerhetssystem och GPS-instruktioner.

Foto: Kia

Kia lyfter fram stolarna som är av lättviktstyp och med nackskydd vars baksidor är har skapats för att fungera som klädhängare. Materialen på insidan är framtagna för att ta hänsyn till miljön, exempelvis är innertaket tillverkat av återvunna tapeter och sätena av bioplats och Tencel som även Volvo använde sig av i konceptbilen Concept Recharge.

De förarassisterande systemen i Niro, Drive Wise som Kia namngett dem, blir fler i och med nya generationen. Bland annat varnar frontkollisionssystemet med autobroms i korsningar, inte bara för bilar som kommer framifrån utan även från sidorna. Nytt är också Safe Exit Assist som höjer säkerheten för baksätespassagerarna om de är på väg att öppna bakdörrarna när en bil närmar sig bakifrån. Dörrarna låses i detta skeende.

Nya Niro har premiär hos Kia-handlarna senare i år. Kia väljer i nuläget att inte gå ut med ett mer precist datum. Således finns det inte heller några prisuppgifter att förmedla.