Nya Kia Sorento officiell – hybrid och laddhybrid
Nu presenterar Kia nya Sorento till fullo. Nytt utseende, något större än tidigare och nya drivlinor – diesel, hybrid och laddhybrid. Lanseringen äger rum i sommar.
Kia Sorento dök upp på marknaden inför hösten 2002. Sedan dess har modellen gjort en enorm resa under tre generationer, Sorento har blivit något av Kias flaggskeppsmodell. Nuvarande generation kom 2015 och uppdaterades inför 2018. Snart är det dock dags för den att kasta in handduken, detta eftersom fjärde generationen i dag presenteras, en dryg månad efter att vi avslöjade den vid en reklaminspelning i USA (som sedan ledde till en mindre uppvisning av Kia).
Om tidigare generationsväxlingar har bjudit på förändringar som ansetts stora är denna tredje generationsväxling för Sorento betydligt större. Modellen elektrifieras nämligen – på två sätt.
Kia Sorento Hybrid med 1,6-liters turbobensinmotor kombineras med en elmotor på 44,2 kilowatt (60 hk) och ett litet litiumpolymerbatteri på 1,49 kWh. Totalt bjuder modellversionen på 230 hästkrafter och 350 newtonmeter.
Kia Sorento Plug-In Hybrid, men den får vi mer information om vid ett senare tillfälle.
Även en dieselmotor är aktuell. Den är precis som i dag på 2,2 liter men är omgjord med bland annat ett nytt aluminiumblock som ska sänkt motorns vikt med 19,5 kilo. Maskinen är på 202 hästkrafter och 440 newtonmeter, det vill säga ytterst lite mer effekt men aningen mindre vrid. Motorn är inte kopplad till en åttastegad automatlåda längre utan till en åttaväxlad dubbelkopplingslåda som sänker förbrukningen med två till tre procent.
Nya Sorento har vuxit en aning i jämförelse med utgående generation. Den mäter exakt 481 centimeter på längden vilket är en centimeter mer än tidigare. På bredden är den, på millimetern, 190 centimeter vilket även det är en centimeter mer än hos föregångaren.
De interiöra utrymmena lär vara bättre i och med att Sorentos nya plattform bjuder på 3,5 centimeter längre axelavstånd. Numera är det totalt 281,5 centimeter mellan fram- och bakaxel.
Då bilens totallängd inte ökat i samma omfattning som axelavståndet betyder det att överhängen fram och bak är något kortare än tidigare, vilket ger nya Sorento, i kombination med att A-stolparna har flyttats tre centimeter bak, lite annorlunda proportioner.
Sorento fortsätter att vara sjusitsig men har ändå ökat ganska rejält sett till lastvolym. Med bakre sätesraden nedfällt ryms upp till enorma 821 liter (sjusitsig version, upp till 910 liter i femsitsiga) och med sätena uppfällda (så att bilen är sjusitsig) ryms 179 liter bagage i hybridversionen och 187 liter i dieselversionen. Tidigare rymdes bara 142 liter (i dieselversionen, ingen hybridversion har tidigare funnits).
Som vi ser på bilderna är interiörens utformning helt ny och domineras av en 10,25 tum infotainmentskärm som knutits samman med det 12,3 tum stora instrumentklustret framför föraren.
Kia berättar att uppkopplingsmöjligheterna håller hög nivå i nya Sorento och att föraren kan dra nytta av det senaste sett till förarassisterande system.
Möjligheten till förhandsbokning av nya Kia Sorento, både hybriden och dieseln (ej laddhybriden), öppnar nästa månad, det vill säga i april. Själva lanseringen äger rum i sommar då även förhandsbokning av laddhybriden blir möjlig. Leverans av sistnämnda är aktuell mot slutet av 2020.
https://youtu.be/guypIu5wm0UTill Sverige kommer nya Sorento med tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. Några priser är ännu inte offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se