Nya Kia Sorento till Sverige i september – här är alla priser
Kias stora suv Sorento rullar snart in över vårt lands gränser, först som diesel och kort därefter som laddhybrid. Men redan nu går det att lägga beställning. Priserna börjar på 469 900 kronor.
I mitten av mars drog Kia skynket av nya Sorento, en dryg månad efter att vår spionfotograf lyckats avslöja modellen under en fotosession i USA. Sorento generation fyra bjuder på nya former och ett mer bastant utförande, lite åt Kia Telluride-hållet, suven som byggs i USA för den amerikanska marknaden och som för några månader sedan utsågs till World Car of The Year.
Nya Sorento är aningen större än sin föregångare, 481 centimeter på längden och 281,5 centimeter mellan hjulaxlarna. Även om det endast handlar om några centimeter har Sorento, som finns att få i sjusitsigt utförande, har utrymmena blivit bättre, inte minst bagageutrymmet som rymmer rejäla 821 liter när tredje sätesraden är nedfälld. I femsitsigt utförande är utrymmet längst bak än mer imponerande – 910 liter.
Det är inte enbart utsidan som är helt ny, även insidan är det. Borta är utgående generations lite mjuka framtoning på instrumentbräda, mätarhus och mittkonsol. Den interiöra utformningen är, för att återanvända ett ord från första stycket, mer bastant och domineras av det digitala mätarklustret på 12,3 tum som nästan ligger sida vid sida om infotainmentskärmen på 10,25 tum.
Uppkopplingsmöjligheterna är, via senaste generationen UVO Connect, många, likaså är de förarassisterande systemen flera till antalet. En spännande nyhet är döda vinkel-kameran som inte bara varnar med ljud och signal utan också med bild som visar i displayen framför föraren.
När vi skrev om nya Sorento i våras berättade vi om tre olika drivlinor – en hybrid, en laddhybrid och en diesel. När nya generationen kommer till Sverige i september är det dieselversionen som är aktuell. Mot slutet av 2020 är det dags för laddhybridens intåg.
Sorento utan elektrifiering har en 2,2-liters dieselmotor på 202 hästkrafter och 440 newtonmeter under huven, i princip samma maskin som finns till dagens Sorento. Motorn är dock omgjord med bland annat ett nästan 20 kilo lättare motorblock plus andra modifieringar för snålare gång. Dessutom är den sammankopplad med en åttaväxlad DCT-dubbelkopplingslåda. I utgående Sorento är det en åttastegad automatlåda som gäller.
Dieselversionen vill, enligt WLTP-körcykeln, ha 0,69 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 179 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna är dock ännu inte huggna i sten utan preliminära.
En trevlig siffra för många svenska Sorento-spekulanter är dragkapaciteten. Nya generationen får dra upp till 2 500 kilo, ett halvt ton mer än föregångaren.
Så här ser prisbilden ut för nya Sorento med dieselmotor och fyrhjulsdrift som erbjuds i tre olika utrustningsnivåer – Action, Advance och Advance Plus:
• Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT Action 7-sits 469 900 kronor.
• Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT Advance 7-sits 499 800 kronor.
• Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT Advance Plus 7-sits 529 700 kronor.
Redan i Action-utförandet är utrustningsnivån hög med det mesta man kan tänka sig, men vill man exempelvis ha automatisk nivåreglering bak och varningssystem för glömt barn i baksätet måste man kliva upp till Advance-nivån och vill man ha döda vinkel-varning med bild (utan bild är standard på alla) måste man upp till Advance Plus, då ingår även grejer som självparkeringssystem, head up-display och en hel del annat.
Laddhybriden dyker alltså upp någon månad efter dieselversionen. Den kombinerar en 1,6-liters bensinmotor med en elmotor och är också fyrhjulsdriven. Priserna som följer är preliminära och kan komma att justeras en aning.
• Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Action 7-sits 538 900 kronor.
• Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Advance 7-sits 568 800 kronor.
• Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Advance Plus 7-sits 598 700 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se