Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Här ser vi Lexus RX 450h+ som nya laddhybriden heter.
Här ser vi Lexus RX 450h+ som nya laddhybriden heter.
Här ser vi Lexus RX 450h+ som nya laddhybriden heter.
Här ser vi Lexus RX 450h+ som nya laddhybriden heter. Foto: Lexus

Nya Lexus RX officiell – laddhybrid denna gång

Lexus första suv-modell RX kommer nu i sitt femte utförande sedan introduktionen 1997. Nya RX bjuder på mycket nytt, inte minst en kabelförsedd modellvariant, med andra ord en laddhybrid.

Lexus RX är, vid sidan om LS och eventuellt ES, märkets mest namnkunniga modell. Den kom redan för ett kvarts sekel sedan, i slutet av förra årtusendet, och var därmed tidigt ut i suv-svängen. Största klivet tog modellen under 2004 när den lanserades i hybridutförande och därmed spann vidare på den framgångsvåg som koncernsyskonet Toyota Prius en gång hade startat. Nu är det dags för nästa stora kliv i RX-historien.

Ny platta

Helt nya RX-generationen, den femte i ordningen, är byggd på Toyotas globala plattformsarkitektur, den som kallas TNGA och som introducerades med nuvarande under 2016. RX har fått K-varianten (TNGA-K, även kallad GA-K) som redan används till bland annat senaste generationerna av Toyota Camry, Toyota RAV4 och Lexus NX. Utgående RX är baserad på en gammal plattform från slutet av 1990-talet, K-plattformen kallad.
Plattformsbytet gör mycket för modellen i och med modernare utförande och större flexibilitet. Lexus lyfter fram bland annat att väghållningen ska ha blivit bättre, samt förstås säkerheten.

Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
Lexus RX 500h F Sport.
1 AV 5
Lexus RX 500h F Sport.
Foto: Lexus
2 AV 5
Lexus RX 500h F Sport.
Foto: Lexus
3 AV 5
Lexus RX 500h F Sport.
Foto: Lexus
4 AV 5
Lexus RX 500h F Sport.
Foto: Lexus
5 AV 5
Lexus RX 500h F Sport.
Foto: Lexus

Lättare

Nya Lexus RX har knappt vuxit men är ändå 90 kilo lättare i och med TNGA-konceptet. På längden är den lika lång som tidigare, 4 890 millimeter, medan bredden är utökad med 25 millimeter till 1 920 millimeter. Axelavståndet har ökat med 60 millimeter till 2 850 millimeter. I och med att RX inte vuxit på längden är de 60 millimetrarna plockade från överhängen, i detta fall endast det bakre. Även spårvidden har ökats, 15 millimeter fram och 50 millimeter bak.
På höjden har 10 millimeter skalats bort och nu mäter RX 1 710 millimeter från underlag till högsta punkt. Tyngdpunkten har hittat en ny position, 15 millimeter lägre än hos utgående generation.

Lexus menar att ny utformning på bland annat säten och baklucka gör att modellen känns betydligt rymligare än tidigare. Vi får exempelvis inte reda på hur mycket bagageutrymmet sväljer, men det ska vara 50 millimeter längre än tidigare. Dessutom är lasthöjden sänkt med 30 millimeter. Baksätesryggen är, till skillnad från i lillebror NX, delbar enligt 40/20/40.
Utgående generation rymmer 539 liter när baksätet är uppfällt.

1 AV 4
Foto: Lexus
2 AV 4
Foto: Lexus
3 AV 4
Foto: Lexus
4 AV 4
Foto: Lexus

Motorer

Drivlinorna till nya Lexus RX är fyra till antalet, men endast tre av dem är aktuella i Sverige då icke-hybriden RX 350 inte kommer hit. Det gör däremot hybriderna RX 350h och RX 500h samt – den stora nyheten – RX 450h+.
Specifikationerna för motorerna hittar du i vår separata faktaruta nedan, men vi måste ändå ”prata” lite om sistnämnda drivlinealternativ som är en så kallad laddhybrid. Det är första gången som RX blir laddhybrid, men det är inte första gången som Lexus tar laddhybrid-klivet, de gjorde det nämligen redan i fjol med NX 450h+.

Laddhybrid

RX 450h+ har samma drivlina som NX 450h+, det vill säga en 2,5-liters bensinmotor på 185 hästkrafter (136 kW) som arbetar tillsammans med två elmotorer där den främre bjuder på 182 hästkrafter (134 kW) och den bakre på 54 hästkrafter (40 kW). Batteriet som ger kraft till elmotorerna har en bruttokapacitet på 18,1 kWh (14,5 kWh netto) som sägs räcka till uppemot 6,5 mils körning på enbart el.
Denna konfiguration känns inte igen enbart från redan nämnda NX 450h+ utan även från Toyota RAV4 Laddhybrid. Intressant är att paketet i RX 450h+ och i Toyota RAV4 Laddhybrid levererar maximala 306 hästkrafter medan i NX 450h+ är maxleveransen något högre med 309 hästkrafter.

Några prisuppgifter eller lanseringsdatum bjuds vi inte på, men enligt uppgift är det säljstart i höst. Om det kommer en lång version i form av en ny RX L återstår att se.

Lexus RX 350h (hybrid)

• 2,5-liters bensinmotor.

• 2 elmotorer.

• NiMH-batteri.

• CVT-låda.
• E-Four-fyrhjulsdrift.

• Totalt 245 hk (180 kW).

• 0–100 km/h 8,0 sekunder.

• 143–150 gram CO2 per km.
• 0,64–0,67 liter/mil.

 

Lexus RX 500h (hybrid)

• 2,4-liters turbomatad bensinmotor.

• 2 elmotorer.

• NiMH-batteri.

• 6-vxl automat.
• Direct4-fyrhjulsdrift.

• Totalt 371 hk (273 kW).

• 0–100 km/h cirka 6,0 sekunder.

• 182–189 gram CO2 per km.
• 0,82–0,85 liter/mil.

 

Lexus RX 450h+ (laddhybrid)

• 2,5-liters bensinmotor.

• 2 elmotorer.

• Li-ion-batteri (18,1 kWh brutto).

• CVT-låda.
• E-Four-fyrhjulsdrift.

• Totalt 306 hk (225 kW).

• 0–100 km/h cirka 7,0 sekunder.

• Under 26 gram CO2 per km.
• Under 0,12 liter/mil.