Nya Lexus RX – tre snabba från provkörningen
Värmebölja i Santa Barbara, uppemot 40 grader. Luftkonditioneringen går på högvarv när Jan-Erik Berggren kör sprillans nya Lexus RX. Vi ringer och kollar läget.
En ny Lexus RX, den ser rätt fet ut?
– Ja, det är en rejäl motorhuv och Lexus har försökt att få till en sportigare design på alla sina suvar, NX, RX och så elbilen RZ. De tre byggs också på samma tekniska plattform och från samma skissblock. RX kommer med tre drivlinor, hybrid, laddhybrid och så en värsting med turbo till hybriddrivlinan.
Jag gissar att laddhybriden är mest intressant, eller?
– Stämmer bra, den ska stå för en bra bit över hälften av försäljningen i Europa och Sverige. Den säljs heller inte i USA där vi befinner oss för provkörningen. På vissa marknader finns också en drivlina utan elektriskt stöd. Laddhybriden ska rulla cirka sex mil på el och under provkörningen var förbrukningen lovande, det kan säkert bli sex mil hemma i Sverige på vår testslinga också.
Och interiören, lika rörig som tidigare?
– Nej, men Lexus är väl inte bäst i klassen på uppkoppling och att para telefoner. Det krånglade lite för oss. Men designen är enklare och renare och påminner om elbilen RZ som vi körde tidigare i år. Priserna är inte helt klara än men det lutar åt att en fullutrustad laddhybrid landar på runt 900 000 kronor.
– Tyvärr får jag inte berätta om hur den upplevs att köra. Inte ännu. Jag tvingas hålla mig till provkörningen i kommande nummer av tidningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se