Nya Maserati GranTurismo officiell – med både elmotor och V6
Nu är Maseratis första elbil här! Och man kan få den med V6-motor och 550 hästkrafter. Nya generationen GranTurismo kommer som väntat i flera utföranden. Starkast är eldrivna Folgore med totalt 1 224 hästkrafter.
Följetongen om nya Maserati GranTurismo har varit lång, men i dag är dagen då den nya italienska sportbilen avtäcks helt och hållet. Maserati har redan visat designen, men nu får vi också veta allt om tekniken under karossen. Utseendemässigt knyter nya GranTurismo tydligt an till föregångaren, men teknikmässigt är ingenting som förut.
Nya GranTurismo byggs på en helt nykonstruerad plattform där det mesta byggs i aluminium, magnesium och stål. Den största nyheten är att GranTurismo kommer i ett helt eldrivet utförande som kallas GranTurismo Folgore. Maserati har inte snålat på motorerna eller effekten, Folgore har tre elmotorer med en effekt om 408 hästkrafter vardera. Det ger en total effekt på 1 224 hästkrafter, men riktigt så funkar det inte. Som mest finns 761 hästkrafter tillgängliga samtidigt och det gör att den kan ta sig från 0 till 100 km/h på 2,7 sekunder. Toppfarten är 320 km/h. Batteripaketet har en lagringskapacitet på 92,5 kilowattimmar och är format som ett T. Systemspänningen är 800 volt och max laddeffekt är 270 kilowatt.
GranTurismo kommer också i utförandena Modena och Trofeo och då är det V6-motor som gäller. Det är Maseratis så kallade Nettuno-V6 på tre liter med dubbelturbo som i Modena-utförandet ger 490 hästkrafter och 550 i Trofeo-versionen. Båda har en åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. GranTurismo Modena gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder medan Trofeo bara behöver 3,5 sekunder.
I pressmeddelandet skriver Maserati att Trofeo-versionen är den starkaste förbränningsmotorn någonsin från företaget, men då har de haft lite otur när de har tänkt, för Nettuno-motorn finns även i supersportbilen MC20 där den ger 630 hästkrafter. Samma motor finns även i nya suven Grecale Trofeo och ger där 530 hästkrafter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se