Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mercedes / Daimler

Nya Mercedes C-klass officiell – längre på flera sätt

Nya Mercedes C-klass är inte bara längre än föregångaren, den kommer även som laddhybrid med klart längre räckvidd än föregångarna – upp till tio mil.

För exakt sju år sedan började dagens generation Mercedes C-klass (W205) tillverkas. Det är alltså hög tid för en ny generation att göra entré, något som också sker just i dag.
Nya C-klass, som har många andra bilar att tampas med, inte minst de inhemska konkurrenterna Audi A4 och BMW 3-serie, ska försöka nå fram till bilköparna genom nya former som genomsyrar merparten av Mercedes senaste modeller, inte minst A-klass och S-klass, men även nyligen uppdaterade E-klass. Utseendet är mer tillspetsat, och största visuella förändringen får man nog påstå är sedanens bakljus som har blivit en horisontell utdragen historia, som på övriga sedanmodeller från märket.

Strålkastarna är avancerade, speciellt Digital Light-varianten som är...
Strålkastarna är avancerade, speciellt Digital Light-varianten som är...
Strålkastarna är avancerade, speciellt Digital Light-varianten som är...
... samma som i S-klass. Totalt över 2,6 miljoner styrbara ljuspunkter projicerar ljuset där det behövs, strålkastarna kan till och med ”rita bilder”.
... samma som i S-klass. Totalt över 2,6 miljoner styrbara ljuspunkter projicerar ljuset där det behövs, strålkastarna kan till och med ”rita bilder”.
... samma som i S-klass. Totalt över 2,6 miljoner styrbara ljuspunkter projicerar ljuset där det behövs, strålkastarna kan till och med ”rita bilder”.
1 AV 2
Strålkastarna är avancerade, speciellt Digital Light-varianten som är...
Foto: Mercedes / Daimler
2 AV 2
... samma som i S-klass. Totalt över 2,6 miljoner styrbara ljuspunkter projicerar ljuset där det behövs, strålkastarna kan till och med ”rita bilder”.
Foto: Mercedes / Daimler

Större och rymligare

Nya generationen C-klass har vuxit med 6,5 centimeter varav fyra centimeter har placerats framför och bakom de båda hjulaxlarna. Mellan dem har 2,5 centimeter placerats, axelavståndet är med andra ord längre än tidigare och ska ge modellen bättre innerutrymmen än någonsin tidigare. I princip alla möjliga längdmått man kan mäta på insidan av en bil har vuxit med allt från några millimeter till flera centimeter, bortsett från knäutrymmet i framstolarna, det är identiskt med hos föregångaren.

Totalt är nya C-klass 475,1 centimeter lång, 182 centimeter bred (203,3 cm inkl backspeglarna), och 143,8 centimeter hög (kombin är 145,5 cm). Axelavståndet är 286,5 centimeter.

Sedan kan inte svälja mer bagage än tidigare. Längst bak ryms 455 liter, en siffra som ändå står sig ganska väl i konkurrensen. Det är bättre än vad Volvo S60 och BMW 3-serie kan erbjuda men snäppet mindre än vad Audi A4 gör.
Vill man ha lastförmåga som en sedanmodell inte kan erbjuda, då är det förstås kombin man ska sikta in sig på. Nya C-klass Kombi rymmer mellan 490 och 1 510 liter (sistnämnda med nedfällt baksäte), både siffrorna 30 mer än i föregångaren. 490 liter är mer än i 3-serie Touring, däremot något mindre än i A4 Avant och klart mindre än i V60.

Nya C-klass har 20 centimeter mindre vändradie än föregångaren tack vare bakhjulsstyrning, som dock är tillval och inte standardutrustning.
Nya C-klass har 20 centimeter mindre vändradie än föregångaren tack vare bakhjulsstyrning, som dock är tillval och inte standardutrustning.
Nya C-klass har 20 centimeter mindre vändradie än föregångaren tack vare bakhjulsstyrning, som dock är tillval och inte standardutrustning.
1 AV 5
Nya C-klass har 20 centimeter mindre vändradie än föregångaren tack vare bakhjulsstyrning, som dock är tillval och inte standardutrustning.
Foto: Mercedes / Daimler
2 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler
3 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler
4 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler
5 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler

Laddhybrid med lång räckvidd

Samtliga motoralternativ till nya C-klass är elektrifierade i någon utsträckning, från 48-volts mildhybrid till laddhybrid. Mest intressanta är laddhybriderna, även om mildhybriderna erbjuder frirullningsteknik och korta effektinjektioner, eftersom de är utrustade med stort batteripack på 25,4 kWh. Det sägs räcka till runt 10 mils körning på el.
Batterierna kan snabbladdas med en effekt på 55 kW (60 kW skriver Mercedes i vissa dokument) vilket ger full laddning på cirka 30 minuter (i teorin ännu snabbare). Vid växelströmsladdning exempelvis hemma, så kallad långsam laddning, kan nya C-klass laddhybrids ombordladdare hantera 11 kW.

Först ut, strax efter lansering, är laddhybriderna med bensinmotor. Dessa har en 129 hästkrafter stark elmotor i kombination med nya, fyrcylindriga M254-bensinaren på 200 hästkrafter eller mer (beroende på modellversion).
I ett senare skede kommer även nya laddhybrider med dieselmotorer.

Alla bensin- och dieselalternativ, som är så kallade mildhybrider, kan du se fullständiga specifikationer för i tabellerna längre ned i artikeln. Motsvarande uppgifter för laddhybriderna kommer i ett senare skede.

1 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
2 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
3 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
4 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
5 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
6 AV 6
Foto: Mercedes / Daimler
https://datawrapper.dwcdn.net/blnXF/1/

Plant lastgolv i kombin

Utgående generation C-klass Kombi i laddhybridutförande hade en rejäl nackdel, lastgolvet längst bak. Batteripacket byggde så mycket på höjden att lastgolvet var långt ifrån plant, en stor ”puckel” irriterade (se bild på det här). Nya C-klass Kombi i laddhybridutförande har helt plant lastgolv. Det ser vi fram emot att testa inom kort.

Nästan så att man tror att det är nya S-klass. Skärmen i mitten är 9,5 tum (11,9 tum som tillval) och mätarhusets skärm mäter 10,25 tum (12,3 tum som tillval).
Nästan så att man tror att det är nya S-klass. Skärmen i mitten är 9,5 tum (11,9 tum som tillval) och mätarhusets skärm mäter 10,25 tum (12,3 tum som tillval).
Nästan så att man tror att det är nya S-klass. Skärmen i mitten är 9,5 tum (11,9 tum som tillval) och mätarhusets skärm mäter 10,25 tum (12,3 tum som tillval).
Förutom två stora skärmar kan även få information via en stor head up-display som mäter cirka 23 gånger 8 centimeter och som upplevs vara placerad 4,5 meter från föraren.
Förutom två stora skärmar kan även få information via en stor head up-display som mäter cirka 23 gånger 8 centimeter och som upplevs vara placerad 4,5 meter från föraren.
Förutom två stora skärmar kan även få information via en stor head up-display som mäter cirka 23 gånger 8 centimeter och som upplevs vara placerad 4,5 meter från föraren.
1 AV 5
Nästan så att man tror att det är nya S-klass. Skärmen i mitten är 9,5 tum (11,9 tum som tillval) och mätarhusets skärm mäter 10,25 tum (12,3 tum som tillval).
Foto: Mercedes / Daimler
2 AV 5
Förutom två stora skärmar kan även få information via en stor head up-display som mäter cirka 23 gånger 8 centimeter och som upplevs vara placerad 4,5 meter från föraren.
Foto: Mercedes / Daimler
3 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler
4 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler
5 AV 5
Foto: Mercedes / Daimler

Nya MBUX-systemet

Precis som i nya S-klass har nya C-klass utrustats med andra generationen MBUX, det vill säga biltillverkarens infotainmentsystem. Bokstäverna står för, precis som tidigare, för Mercedes-Benz User Experience.
Systemet är smarta och snabbare än tidigare, det innehåller bland annat fingeravtrycksläsning för att identifiera vem som sitter bakom ratten (så att föraren får rätt körprofiler och andra personliga inställningar), smidigare uppkoppling mot olika molntjänster, exempelvis Spotify utan att behöva gå omvägen via mobiltelefonen, samt trådlös uppdatering, så kallad OTA-uppdatering.

https://youtu.be/KRfvXTUFWM4?t=173https://datawrapper.dwcdn.net/QrO4v/1/

Säljstart och lansering

Mercedes öppnar orderböckerna för nya C-klass redan nästa månad, alltså i mars. Det dröjer dock ytterligare några månader innan den når de svenska Mercedes-handlarna och de första kunderna. Någon gång under sommaren rullar den över Öresundsbron. Några priser är ännu inte offentliggjorda.