Nya Mercedes C-klass officiell – längre på flera sätt
Nya Mercedes C-klass är inte bara längre än föregångaren, den kommer även som laddhybrid med klart längre räckvidd än föregångarna – upp till tio mil.
För exakt sju år sedan började dagens generation Mercedes C-klass (W205) tillverkas. Det är alltså hög tid för en ny generation att göra entré, något som också sker just i dag.
Nya C-klass, som har många andra bilar att tampas med, inte minst de inhemska konkurrenterna Audi A4 och BMW 3-serie, ska försöka nå fram till bilköparna genom nya former som genomsyrar merparten av Mercedes senaste modeller, inte minst A-klass och S-klass, men även nyligen uppdaterade E-klass. Utseendet är mer tillspetsat, och största visuella förändringen får man nog påstå är sedanens bakljus som har blivit en horisontell utdragen historia, som på övriga sedanmodeller från märket.
Större och rymligare
Nya generationen C-klass har vuxit med 6,5 centimeter varav fyra centimeter har placerats framför och bakom de båda hjulaxlarna. Mellan dem har 2,5 centimeter placerats, axelavståndet är med andra ord längre än tidigare och ska ge modellen bättre innerutrymmen än någonsin tidigare. I princip alla möjliga längdmått man kan mäta på insidan av en bil har vuxit med allt från några millimeter till flera centimeter, bortsett från knäutrymmet i framstolarna, det är identiskt med hos föregångaren.
Totalt är nya C-klass 475,1 centimeter lång, 182 centimeter bred (203,3 cm inkl backspeglarna), och 143,8 centimeter hög (kombin är 145,5 cm). Axelavståndet är 286,5 centimeter.
Sedan kan inte svälja mer bagage än tidigare. Längst bak ryms 455 liter, en siffra som ändå står sig ganska väl i konkurrensen. Det är bättre än vad Volvo S60 och BMW 3-serie kan erbjuda men snäppet mindre än vad Audi A4 gör.
Vill man ha lastförmåga som en sedanmodell inte kan erbjuda, då är det förstås kombin man ska sikta in sig på. Nya C-klass Kombi rymmer mellan 490 och 1 510 liter (sistnämnda med nedfällt baksäte), både siffrorna 30 mer än i föregångaren. 490 liter är mer än i 3-serie Touring, däremot något mindre än i A4 Avant och klart mindre än i V60.
Laddhybrid med lång räckvidd
Samtliga motoralternativ till nya C-klass är elektrifierade i någon utsträckning, från 48-volts mildhybrid till laddhybrid. Mest intressanta är laddhybriderna, även om mildhybriderna erbjuder frirullningsteknik och korta effektinjektioner, eftersom de är utrustade med stort batteripack på 25,4 kWh. Det sägs räcka till runt 10 mils körning på el.
Batterierna kan snabbladdas med en effekt på 55 kW (60 kW skriver Mercedes i vissa dokument) vilket ger full laddning på cirka 30 minuter (i teorin ännu snabbare). Vid växelströmsladdning exempelvis hemma, så kallad långsam laddning, kan nya C-klass laddhybrids ombordladdare hantera 11 kW.
Först ut, strax efter lansering, är laddhybriderna med bensinmotor. Dessa har en 129 hästkrafter stark elmotor i kombination med nya, fyrcylindriga M254-bensinaren på 200 hästkrafter eller mer (beroende på modellversion).
I ett senare skede kommer även nya laddhybrider med dieselmotorer.
Alla bensin- och dieselalternativ, som är så kallade mildhybrider, kan du se fullständiga specifikationer för i tabellerna längre ned i artikeln. Motsvarande uppgifter för laddhybriderna kommer i ett senare skede.
https://datawrapper.dwcdn.net/blnXF/1/Plant lastgolv i kombin
Utgående generation C-klass Kombi i laddhybridutförande hade en rejäl nackdel, lastgolvet längst bak. Batteripacket byggde så mycket på höjden att lastgolvet var långt ifrån plant, en stor ”puckel” irriterade (se bild på det här). Nya C-klass Kombi i laddhybridutförande har helt plant lastgolv. Det ser vi fram emot att testa inom kort.
Nya MBUX-systemet
Precis som i nya S-klass har nya C-klass utrustats med andra generationen MBUX, det vill säga biltillverkarens infotainmentsystem. Bokstäverna står för, precis som tidigare, för Mercedes-Benz User Experience.
Systemet är smarta och snabbare än tidigare, det innehåller bland annat fingeravtrycksläsning för att identifiera vem som sitter bakom ratten (så att föraren får rätt körprofiler och andra personliga inställningar), smidigare uppkoppling mot olika molntjänster, exempelvis Spotify utan att behöva gå omvägen via mobiltelefonen, samt trådlös uppdatering, så kallad OTA-uppdatering.
Säljstart och lansering
Mercedes öppnar orderböckerna för nya C-klass redan nästa månad, alltså i mars. Det dröjer dock ytterligare några månader innan den når de svenska Mercedes-handlarna och de första kunderna. Någon gång under sommaren rullar den över Öresundsbron. Några priser är ännu inte offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se