Nya Mercedes E-klass All-Terrain officiell
Mercedes bjuder på tredje E-klass-presentationen för året. Efter sedanen och kombin är det nu dags för All-Terrain som är kombin i aningen grövre utförande. Bland innehållet hittas flera centimeter högre markfrigång. Modellversionen lanseras i tre drivlineutföranden – bensin, diesel och laddhybrid.
Det är bara några få veckor sedan vi provkörde helt nya Mercedes E-klass som hade världspremiär i april i år. Kombiversion avtäcktes dock först dagarna innan midsommar. Nu är turen kommen till den så kallade All-Terrain-varianten som är kombin försedd med bland annat 4,6 centimeter högre markfrigång, plastdetaljer på karossens nedre regioner, hasplåtar samt som standard både 4Matic-fyrhjulsdrift och Airmatic-luftfjädring. Ytterligare några detaljer är unika för nya E-klass All-Terrain, bland annat – som Mercedes beskriver den – nya suv-liknande grillen som har fått två horisontella kromribbor som omger stjärnan i centrum. Grillen kan även belysas, dock är det en funktion som måste kryssas i på tillvalslistan.
Nya Mercedes E-klass All-Terrain får på dragkroken dra upp till 2 100 kilo. Siffran gäller oavsett drivlina, det vill säga även för laddhybriden. Däremot gäller inte bagageutrymmets volymsiffra på 615 liter, som kan utökas till 1 830 liter, laddhybriden. Precis som på vanliga kombin inskränker laddhybridens batteripaket på vad som är möjligt att lasta. Bagageutrymmet i den laddbara versionen rymmer således bara 460 liter och kan, när baksätet fälls, utökas till 1 675 liter. 460 liter är sämre än vad lillebror C-klass Kombi mäktar med (i utförande icke-laddhybrid, vill säga). Här kan du för övrigt läsa vår provkörning av C-klass All-Terrain.
Tre olika drivlinor är aktuella till E-klass All-Terrain i samband med lanseringen. E 220 d 4Matic heter dieselalternativet som bjuder på en tvålitersmaskin med 197 hästkrafter och 440 newtonmeter som via mildhybridsystemet kan addera ytterligare 23 hästkrafter och 205 newtonmeter under korta stunder.
Samma mildhybridteknik hittas i bensinalternativet E 450 4Matic som har en rak sexa på 3,0 liter, 381 hästkrafter och 500 newtonmeter. Bensinaren är betydligt raskade än dieseln då den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder (diesel gör det på 8,1 sekunder).
Prestandamässigt placeras laddhybriden sig mellan bensinare och dieseln. 0-100 km/h på 6,9 sekunder är det som gäller för E 300 de 4Matic. Som du ser på modellbeteckningen är det ett ”d” före det ”e” som signalerar elektrifiering. Det betyder alltså att det är en laddhybrid som tankas med diesel (och el, förstås).
Tvålitersmaskinen på 197 hästkrafter och 440 newtonmeter assisteras av en elmotor på 129 hästkrafter och 440 newtonmeter. ”Wow, 326 hk och 880 Nm!” utropar du möjligtvis. Men vanlig matematik är inte applicerbar här, i stället är det totala effektuttaget 230 hästkrafter och sammanlagda maxvridet 700 newtonmeter.
Laddhybriden har samma stora batteri som övriga laddbara E-klass-modeller, det vill säga en kapacitet om 25,4 kWh varav 19,5 är brukbara. Det räcker till en elektrisk räckvidd på upp till 10,2 mil.
Koldioxidutsläppet vid blandad körning beräknas till mellan 17 och 22 gram per kilometer.
Mercedes meddelar att själva marknadslanseringen är planerad till första kvartalet 2024. Några prisuppgifter finns inte i dagsläget, men som riktpinne kan vi ta det svenska ingångspriset för E 220 d Kombi som kostar från 609 900 kronor. Men då ingår varken fyrhjulsdrift eller luftfjädring.
För lillebror C-klass All-Terrain är prispåslaget 28 000 kronor om man utgår från drivlinan C 220 d 4Matic.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se