Nya Mercedes E-klass officiell – fakta, bilder och film
Mercedes presenterar nya E-klass generation W213 i Detroit, en bil som, förutom att vara ny, innehåller ”en ny dimension av förarstödsystem” plus en massa andra tekniska nyheter. Mercedes går så långt att de kallar nya E-klass för klassens mest intelligenta bil.
Snabbfakta E-klass
Motorer
E 200 bensin, 184 hk
E 220 d diesel, 195 hk
E 350 d diesel, 258 hk
E 350 e bensin+el, 279 hk
Fler motorer lanseras senare, läs mer om dessa i artikeln.
Nya Mercedes E-klass generation W213 som har världspremiär på bilsalongen i Detroit är den femte i ordningen, eller tionde. Det beror helt på hur man räknar. Modellnamnet E-klass dök inte upp förrän i mitten av 1990-talet då generation W124 uppdaterades, men räknar man in alla föregångarna från 1953 (W120, eller Bullmercan som den kallades i Sverige) blir det tio generationer.
Nya E-klass bär samma linjer och former som senaste generationen C- och S-klass. Framför allt C-klass är förvillande lik och för den oinvigde kommer det förmodligen bli svårt att se skillnad på de båda modellerna. Är man osäker på om det är C- eller E-klass man har framför sig kan man stega upp längden (skiljer ungefär två och en halv decimeter) eller titta på interiören eftersom framför allt instrumentbrädorna skiljer sig åt ganska kraftigt. Just interiören är ett stort steg framåt för E-klass. Det har blivit lyxigare och mer ombonat – och precis som på S-klass har infotainmentskärmen (12,3 tum) mitt på instrumentbrädan förenats med mätarhuset (vars skärm även den är på 12,3 tum). Skärmen för navigation, fordonsinställningar med mera är alltså inte fristående som på C-klass, något som Mercedes har fått skäll för på olika forum. C-klass lösning känns enligt många som ett eftermontage.
Mercedes har jobbat hårt för att få till den rätta belysningen i kupéutrymmet. Men viss beslutsångest om vilken färg man ska ha på ljuset verkar ha funnits hos företagets styrande, nya E-klass kan nämligen belysas interiört med 64 olika färger. Förhoppningsvis finns det en funktion som slumpar belysningsfärg så att den ägare/förare med beslutssvårigheter slipper just svårigheter.
W213-generationen av E-klass är 492,3 centimeter lång, med andra ord 4,3 centimeter längre än sin föregångare W212. Det gör att nya E-klass är 1,7 centimeter längre än BMW 5-serie, däremot är den exakt en centimeter kortare än Audi A6 och hela fyra centimeter kortare än nya Volvo S90. Svensken är alltså längst i gänget.
Volvo S90 slår även nya E-klass sett till avståndet mellan hjulaxlarna, dock endast med två millimeter då tysken har ett axelavstånd på 293,9 centimeter. Det är mer än vad Audi A6 har, men betydligt kortare än axelavståndet hos BMW 5-serie som stoltserar med hela 296,8 centimeter.
Mercedes har stoppat in en massa ny, spännande teknik i nya E-klass. Förutom förarstödsystem som kollisionsvarnare, autobroms och varningssystem som berättar för föraren om denna är trött eller för ofokuserad, finns nya funktioner som gör bilen delvis självkörande. Tekniken kallar Mercedes för Drive Pilot och sägs vara nästa steg mot helt autonoma (självkörande) bilar. Drive Pilot inte bara håller konstant avstånd till framförvarande fordon på vägen, utan kan följa efter andra fordon i hastigheter upp till 210 km/h. Föraren behöver varken accelerera eller bromsa, inte heller styra så värst mycket eftersom Steering Pilot-systemet styr bilen så länge kurvorna inte är för kraftiga.
I hastigheter upp till 130 km/h kan E-klass mer eller mindre köra själv till och med om vägmarkeringarna är svaga eller obefintliga. Bilens system beräknar i stället körningen baserat på fordon och andra objekt i omgivningen. På så vis klarar sig E-klass förbi exempelvis vägarbetsområden utan att föraren ska behöva ta någon större kontroll över bilen.
Andra system värda att nämna är till exempel att autobromsen även fungerar för korsande trafik, trafikinformationsutbyte med andra fordon utom synhåll (Car-to-X), fjärrstyrd parkeringsassistans (via mobiltelefonen) samt styrassistans vid kraftiga sidvindar (Crosswind Assist) så att bilen inte lämnar körbanan ofrivilligt.
När nya Mercedes E-klass lanseras är motoralternativen två stycken. Bensindrivna E 200 är på 2,0 liter, 184 hästkrafter och 300 newtonmeter. Den förbrukar enligt EU-körcykeln 0,59 liter per mil vilket motsvarar 132 gram per kilometer. 0-100 km/h gör den på 7,7 sekunder.
Dieseldrivna E 220 d har även den en slagvolym på 2,0 liter men ger 195 hästkrafter och 400 newtonmeter. 0,39 liter per mil sägs den förbruka, vilket motsvaras av 102 gram koldioxid per kilometer. Låg siffra för att vara en så pass stor bil. 0-100 km/h avverkas på 7,3 sekunder.
Fler motoralternativ kommer efter marknadslanseringen, bland annat dieseldrivna E 350 d med 3,0 liters slagvolym. Den ger 258 hästkrafter och 620 newtonmeter, något som tillåter av 0-100 km/h avverkas på 5,9 sekunder. 0,51 liter per mil och 133 gram per kilometer är de officiella förbruknings- och utsläppssiffrorna.
En laddhybridvariant är också aktuell. E 350 e är både bensin- och eldriven tack vare en tvålitersmaskin som kopplats samman med en elmotor. Total uteffekt ligger på 279 hästkrafter (var för sig ger de 205 respektive 82 hästkrafter) och maxvridet uppgår till 600 newtonmeter (var för sig 350 respektive 360 newtonmeter). 0-100 km/h går på 6,2 sekunder och förbrukningen uppges till 0,21 liter per mil och motsvarar därmed 49 gram per kilometer. E 350 e klassas därmed som supermiljöbil enligt det svenska regelverket. Volvo S90 har också en supermiljöbilsklassad variant av nya S90, det vill säga S90 T8 Twin Engine som på papperet är snålare och snällare mot miljön (0,19 l/mil och 44 g/km) än E-klass trots hela 407 hästkrafter.
I gengäld är Mercedes fyrcylindriga dieselmotor på 195 hästkrafter snålare än Volvos motsvarighet på 190 hästkrafter (0,39 vs 0,41 l/mil samt 102 g/km vs 109 g/km).
Längre fram kommer ytterligare motorer, bland annat en fyrcylindrig dieselmotor på 150 hästkrafter samt en rad olika fyrcylindriga bensinmotorer med effektuttag på mellan 183 och 245 hästkrafter. Dessutom kommer en bensinsexa, E 400 4Matic, som ger 333 hästkrafter och 480 newtonmeter.Ännu lite senare kommer heta AMG-versioner med många hästkrafter.Alla motorer som är aktuella vid lanseringen är sammankopplade med Mercedes niostegade 9G-Tronic-automatlåda som standard.Det är endast sedanen som visas upp på Detroitsalongen. Kombin kommer att visas på någon av de stora bilsalongerna senare i år.Mercedes-handlarna i Sverige öppnar upp orderböckerna för nya E-klass redan den 18 januari, alltså redan om en vecka (med utgångspunkt från den här artikelns tillkomst). Den riktiga lanseringen, när bilen finns hos handlarna, är inte förrän i april.
https://youtu.be/CCBkTp6uwfYhttps://youtu.be/0Fy284M7JJc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se