Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Erik Wedberg ger dig en inblick i denna ”eldrivna E-klass”
2 AV 2
Foto: Mercedes-Benz AG

Nya Mercedes E-klass officiell

Mercedes E-klass generation sex – W214 – i sedanutförande är presenterad. Europeiska försäljningen inleds sommaren 2023 och modellen ska erbjudas med bensin- och dieselmotorer samt fjärde generationens laddhybrid-drivlinor.

E-klass skulle kunna beskrivas som definitionen av Mercedes med tanke på modellseriens historia som inleddes redan 1953 med W120-generationen som med jämna mellanrum avlöstes av nya, allt större generationer, den ena mer populär än den andra. Det var, som vi berättade tidigare i dag, först med W124-generationen (1984-1997) som namnet E-klass togs i bruk eftersom modellbeteckningarna från och med 1993 började med bokstaven E, precis som i dag.
E-klass har under alla år varit lite av en måttstock för många andra biltillverkare och sedan flera år tillbaka anses modellserien vara en av flera att tillhöra E-segmentets ”övre hylla”. I dag finns konkurrenter så som Audi A6, BMW 5-serie, Lexus ES och Volvo S90, bara för att nämna några.

Nya E-klass som har världspremiär i dag är av klassiskt sedansnitt. Framöver kommer fler karossvarianter, exempelvis E-klass Kombi. Till utseendet är det inget som överraskar, exempelvis är sidoprofilen (silhuetten) väldigt snarlik föregångarens, sånär som på övergången mellan bakre takstolparna (C-stolparna) och bakluckan som är mer utjämnad. Bakluckan är därmed inte lika markerad. Allt fler sedanmodeller går åt detta coupé-efterapande håll.

1 AV 5
Foto: Mercedes-Benz AG
2 AV 5
Foto: Mercedes-Benz AG
3 AV 5
Foto: Mercedes-Benz AG
4 AV 5
Foto: Mercedes-Benz AG
5 AV 5
Foto: Mercedes-Benz AG

In- och utsida

Tidigare generationer har påmint om både lillebror C-klass och storebror S-klass, men med nya generationen har Mercedes vågat sig på ett utseende som mer drar åt märkets eldrivna modeller, inte minst ”eldrivna E-klass” som har modellbeteckningen EQE.
Den som tittar in i nya E-klass kan vid en första anblick tro att det är en EQE eller en EQS (storebror till EQE) som ögonen vilar på. Så är det inte, men lösningen med flera stora skärmytor är inte helt olik den som finns i elbilarna. Vi har tidigare skrivit om nya E-klass MBUX Superscreen med nya operativsystemet MB.OS som nästan mer fokuserar på annat än bilkörning – det är mycket om TikTok, Angry Birds, bildtagning med kamera och möten via exempelvis Zoom. Bilen håller på att bli något annat än... en bil.

1 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
2 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
3 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
4 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG

Teknikspäckad

En ny Mercedes E-klass försöker alltid tänja på gränserna, inte sällan genom att erbjuda teknik som redan har presenterats i storebror S-klass. På denna punkt utgör nya generationen inget undantag, exempelvis kan E-klass utrustas med bakhjulsstyrning, det vill säga att bakhjulen svänger med eller mot framhjulen för att antingen underlätta manövreringen på tajta ytor eller för att göra bilen mer spårstabil vid exempelvis kurvtagning i högre hastigheter.
Luftfjädringssystemet Airmatic finns också som tillval och då ingår det adaptiva stötdämparsystemet ADS+.

Nya E-klass kan även öppnas och startas via en smartmobil eller smartklocka – men bara om man har iPhone eller Apple Watch. Android-kompabilitet nämns inte i pressmeddelandet.

Mercedes E-klass Sedan 2024

Längd: 4 949 mm.

Bredd: 1 880 mm.

Höjd: 1 468-1 480 mm.

Hjulbas: 2 961 mm.

Bagageutrymme*: 370-540 l.

Tjänstevikt: 1 915 kg.

Maxlast*: 595-615 kg.

 

* Laddhybriderna har mindre bagageutrymme samt får lasta mindre än bensin- och dieselversionerna.

Motorerna

Nya Mercedes E-klass lanseras i Europa med en handfull drivlinor av olika typ. För många är laddhybriderna intressantast. De är tre till antalet och beskrivs av Mercedes som ”fjärde generationens laddhybrider”. Samtliga med en 2,0-liters bensinmotor med olika effektuttag och som paras samman med en elmotor på 95 kW (129 hk) och 440 newtonmeter.
Laddhybriderna har 25,4 kWh stora batterier som enligt WLTP-körcykeln räcker till mellan 9,5 och 11,5 mils körning på enbart el.

Instegs-laddhybriden är E 300 e vars bensinmotor ger 204 hästkrafter och 320 newtonmeter. Tillsammans med elmotorn nås 313 hästkrafter och 550 newtonmeter som driver bakhjulen. 0-100 km/h går på 6,4 sekunder och toppfarten är 236 km/h. Koldioxidutsläppet är WLTP-beräknat till mellan 12 och 18 gram per kilometer.
Samma drivlina finns i fyrhjulsdrivna utförandet E 300 e 4Matic som gör bilen något långsammare, 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppfart på 234 km/h, samt lite skitigare i och med 14-20 gram koldioxid per kilometer.
E 400 e 4Matic är laddhybriden som bjuder på lite mer kräm i form av 252 hästkrafter och 400 newtonmeter ur bensinmotorn vilket ger total effekt på 381 hästkrafter och 650 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,3 sekunder och toppfarten är fastställd till 250 km/h. Koldioxidutsläppet uppges till mellan 14 och 20 gram per kilometer.

1 AV 3
Foto: Mercedes-Benz AG
2 AV 3
Foto: Mercedes-Benz AG
3 AV 3
Foto: Mercedes-Benz AG

Den enda bensinmodellen som är aktuell i dagsläget heter E 200 och har samma 2,0-litersmaskin som sitter i E 300 e-laddhybriden. Den är av mildhybridtyp där en integrerad startmotor och generator (ISG-lösning) levererar ytterligare 23 hästkrafter och 205 newtonmeter under korta stunder. Förutom extra kraft är tekniken, som vi känner igen sedan flera år i Mercedes mildhybrider (kallades tidigare EQ Boost), där för att stötta drivlinan i sin kamp mot hög bränsleförbrukning.
E 200 når 100 km/h efter 7,5 sekunder och toppar 240 km/h. Koldioxidutsläppet enligt WLTP är mellan 144 och 166 gram per kilometer.

Dieselmodellen finns i två utföranden – bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven. E 220 d, som driven med bakhjulen, har en tvålitersmaskin på 197 hästkrafter och 440 newtonmeter men som med samma mildhybridteknik som i bensinmodellen E 200 kan addera ytterligare 23 hästkrafter och 205 newtonmeter under korta perioder. Den gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder och har en toppfart på 238 km/h. Koldioxidutsläppen anges till 125-143 gram per kilometer.
Fyrhjulsdrivna E 220 d 4Matic är aningen långsammare med 0-100 km/h på 7,8 sekunder och toppfart på 234 km/h. Den är också mer utsläppsbenägen med 130-149 gram koldioxid per kilometer.

1 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
2 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
3 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG
4 AV 4
Foto: Mercedes-Benz AG

Lansering och priser

Europeisk säljstart är det i sommar. Några priser har ännu inte offentliggjorts.
Senare i år kommer kombiversionen att ha världspremiär.

Via länken ovan kan du ta del av inte mindre än 124 bilder som visar nya E-klass i alla möjliga och omöjliga vinklar.
När du gett upp bildtittandet kan du ta en titt på vårt begagnattest av nuvarande E-klass.

Modellversioner nya E-klass

Bensin (mildhybrid)

E 200, 204 hk.

 

Diesel (mildhybrid)

E 220 d, 197 hk.

E 220 d 4Matic, 197 hk.

 

Laddhybrid

E 300 e, 313 hk.

E 300 e 4Matic, 313 hk.

E 400 e 4Matic, 381 hk.

https://youtu.be/KTVlaMfldEM