Nya Mercedes GLC en laddhybrid med 10 mils räckvidd
Nästa år kommer en ny generation av Mercedes GLC och just nu genomgår den vintertester i norra Sverige. GLC-spekulanter kan se fram emot mycket ny teknik och laddhybrider med lång elektrisk räckvidd.
Den mellanstora suven GLC är Mercedes mest sålda modell sedan flera år tillbaka och det börjar bli dags för ett generationsskifte. Nuvarande modell är sju år gammal och den nya, den tredje i ordningen om man räknar med GLK, väntas begå premiär tidigt 2023. Den vintertestas just nu i Arjeplog och i samband med testerna har Mercedes släppt en hel del information om nya GLC som går under internkoden X254.
Nya GLC byggs på samma plattform som nya C-klass och luftfjädring och bakaxelstyrning kommer att finnas som tillval. Den får också andra generationen av Mercedes infotainmentsystem MBUX som använder två stora skärmar på 12,3 och 11,9 tum.
Till skillnad från flera konkurrerande mellanklassuvar kommer nya GLC inte att bli helt elektrifierad. Mercedes kör vidare med förbränningsmotorer, dock med ett visst mått av elektrifiering. Alla bensin- och dieselalternativ blir fyrcylindriga mildhybrider med 48-voltsystem.
Mercedes avslöjar också att nya GLC kommer att säljas i tre laddhybridutföranden, två med bensinmotor och en med dieselmotor. Alla kommer att använda samma 136 hästkrafter starka elmotor inbyggd i en nioväxlad automatlåda. Mercedes uppger att laddhybriderna kommer att ha en elektrisk räckvidd på mer än tio mil, utan att nämna mer detaljer än så.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se