Nya Mini Countryman officiell – nu eldriven
Mini Countryman kommer tillbaka i en helt ny skepnad. Bland annat som helt eldriven, men även med bensin och diesel, och med underrede bekant från BMW X1.
Helt nya Mini Countryman är här och nu är den mer tysk än någonsin. Efter Brexit valde Mini-ägarna BMW nämligen att ta hem produktionen till Tyskland. Medan föregångaren tillverkades i Storbritannien, Österrike och Nederländerna, så kommer den nya generationen att byggas vid BMW:s fabrik i Leipzig.
Den nya tredje generationen bygger på samma plattform som koncernsyskonet BMW X3. Jämfört med föregångaren har den vuxit en del. Totalt sex centimeter på höjden och tretton på längden. Det ger totalmått på 1 656 millimeter på höjden och 4 443 på längden. Hjulbasen mäter 2 692 och bredden 1 843 millimeter.
Liksom sitt mindre syskon Mini Cooper kommer även Countryman till en början i två eldrivna versioner. Countryman E med en elmotor som levererar 204 hästkrafter, 150 kW, och 250 newtonmeter till framhjulen. Samt Contryman SE All4 med två elmotorer som tillsammans ger 313 hästkrafter, 230 kW, och 494 newtonmeter. Kraft som levereras till alla fyra hjul.
Instegsversionen E ska ha en WLTP-räckvidd på upp till 462 kilometer medan fyrhjulsdrivna SE klarar 433. De båda delar batteri som har kapacitet på 66,45 kWh. Alltså ganska mycket större än hos lilla Cooper, 40,7 eller 54,2 kWh. De ska kunna laddas med 22 kW AC och snabbladdas med 130 kW DC.
E-versionen ska klara 0-100 km/h på 8,6 sekunder och nå en toppfart på 170 km/h. Motsvarande siffror för SE är 5,6 sekunder och 180 km/h.
Men det är inte bara eldrift som gäller. Både bensin- och dieselalternativ kommer, i nuläget är det dock oklart om de kommer till Sverige.
Antingen Countryman C med framhjulsdrift, eller de fyrhjuldrivna Countryman S All4 och prestandaversionen Countryman JCW All4. Om dieseln kommer som fram- eller fyrhjulsdriven delar Mini inte med sig av, inte heller några närmare specifikationer om motorerna. Men låt och anta att det blir liknande som hos BMW X1. Alltså tre- och fyrcylindriga på 1,5-2,0 liter.
Designmässigt har Mini gjort nya Countryman aningen kantigare även om grundformen från föregångaren finns där. Bak har man tagit sig större friheter med bland annat en helt annan C-stolpe som blivit mer framträdande. Taket har liksom tidigare avvikande färg från övrig kaross, och D-stolparna är svarta för att ge illusionen att taket svävar.
Bakljusen har inte längre en lika tydligt markerad Union Jack, kanske kan detta ha något att göra med att produktionen har flyttats från Storbritannien.
I kupén har man använt sig av mycket tygmaterial på både dörrsidor och instrumentpanel. Men tittar man bortom det utsmyckande mönstret är det ganska avskalat, likt nya Cooper. De två delar även densamma helt runda OLED-skärm i mitten på instrumentbrädan, 9,44 tum. Här inryms allt, även instrumentering.
Tack vare att Countryman har vuxit till sig är kupén tre respektive 2,5 centimeter bredare fram och bak. Baksätet kan justeras upp till 13 centimeter, och ryggstödet är ställbart i sex lägen.
I bagageutrymmet lastas upp till 460 liter, eller upp till 1 450 liter med baksätet fälls. Baksätesdelningen är 40/20/40. Nya Countryman kan även utrustas med dragkrok och får då dra upp till 1 200 kg.
Liksom nya Mini Cooper kommer mer utförliga tekniska data och svenska priser under hösten. Svensk lansering väntas ske under våren 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se