Nya Nissan Leaf – tre snabba från provkörningen
Mikael Stjerna befinner sig på populära semesterön Teneriffa, inte för att sola och bada utan för att känna, klämma och framför allt köra nya Nissan Leaf.
Hallå Mikael! Nya Leaf alltså, den verkar vara något alldeles extra. Eller?
– Både och skulle jag vilja säga. Den känns mindre ny än vad jag hade önskat. Visst har den blivit något större och mer vuxen med ett tuffare utseende, men en hel del är detsamma som hos föregångaren. Bottenplattan är i grund och botten densamma och därmed också exempelvis axelavståndet på 270 centimeter.
Mikael Stjerna är på Teneriffa där världens motorjournalister just nu stiftar bekantskap med nya Nissan Leaf, världens bäst säljande elbil.
– På plussidan finns ju förstås drivlinepaketet som är bättre än tidigare. Elmotorn är på 150 hästkrafter och 320 newtonmeter vilket är betydligt mer än hos föregångaren. Det märks inte minst på accelerationen. 0-100 km/h går på 7,9 sekunder, riktigt bra, speciellt när man ställer gamla Leafs 11,5 sekunder vid sidan om.
– Batteriet är numera på 40 i stället för 30 kWh och det ger så klart längre räckvidd. Det är största pluset så klart. 37,8 mil per laddning, men det är NEDC-körcykeln som säger det och den vet vi är ganska vansklig. Amerikanska EPA hävdar drygt 24 mil, den siffran ligger närmare verkligheten.
– Rent praktiskt sett är nya Leaf en bil att räkna med, med hög komfort och högre kvalitetskänsla än tidigare, bra räckvidd och goda prestanda, men den känns ändå inte som en bil för 2020-talet.
Hur tycker du nya tekniken e-Pedal fungerar?
– Utmärkt. Man lär sig på tio sekunder hur det fungerar. e-Pedal innebär att man kan köra Leaf utan att använda bromspedalen. Släpp gaspedalen och bilen bromsar av sig själv med hjälp av den regenerativa funktionen på bromsarna, helt ned till stillastående om så behövs. Behöver man däremot panikbromsa, ja då är det ju så klart bromspedalen som gäller.
När kommer nya Leaf till Sverige och vad är prislappen?
– Den går redan att beställa och priserna börjar på 344 900 kronor. Sverigeleveranserna påbörjas i slutet av februari.
I kommande nummer av Teknikens Värld kommer Mikael Stjerna att berätta allt om nya Nissan Leaf och hur den upplevs bakom ratten. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se