Nya Opel Mokka blir eldriven med drivlina från e-208
Opel drar fördelar av att vara en del av den nya stora bilkoncernen PSA. Nya lilla suven Mokka ska få likadan drivlina som Peugeot e-208 och nya Mokka ska visa hur Opel tänkt att designen ska särskilja märket från kompisarna DS, Citroën och Peugeot.
När PSA-gruppen köpte loss Opel från General Motors inleddes arbetet med använda gruppens olika plattformar och teknik. Först ut var de mindre bilarna där Opel Corsa byggdes på samma plattform och med samma drivlina som 208 och DS 3. Nästa modell är lilla suven Mokka.
Enligt Opels vd Michael Lohscheller ska designen på Mokka hämtas från konceptbilen Opel GT X från 2018. Nuvarande Mokka fick efternamnet X när den ansiktslyftes. X:et sattes dit för att markera släktskapet med syskonet Crossland X men när GM inte bestämmer längre plockas X:et bort.
Michael Lohscheller vill att nya Mokka ska markera starten på ”nya Opel” på ett tydligare sätt än Corsa som mer handlade om att snabbt anpassa sig till PSA-gruppens plattform. När Opel GT X presenterades pratades det mycket om inspiration från äldre Opel-sportbilar, som till exempel Manta. Och det är så Michael Lohscheller tänker sig att Opel ska sticka ut och inte bli någon kopia till suvar från Peugeot och Citroën. Inom kort räknar också PSA med att sammanslagningen med FCA (Fiat/Chrysler) går igenom vilket betyder ännu fler konkurrenter med samma teknik.
TEST: Nya Peugeot 208 mot konkurrenterna
Den eldrivna versionen av Mokka får namnet Mokka-e och drivlinan inklusive batteri hämtas från Corsa-e, Peugeot e-2008 och e-208 samt DS 3 Crossback E-Tense. Det betyder ett batteri på 50 kWh och räckvidd på cirka 32 mil, precis som i e-2008.
MISSA INTE: Så bra är Peugeot e-2008
På sin största marknad utanför Tyskland, Storbritannien, väntas eldrivlinan stå för 15-20 procent av försäljningen. Utgående Mokka har haft svårt att hålla kvar försäljningen på bra nivåer. I fjol tappade Mokka 35 procent trots att den passar perfekt i ett växande segment. Tvillingmodellen Crossland X stal förstås en del av kunderna och enligt Opel kommer Crossland X och Mokka fortsätta att säljas parallellt, trots att de plockar kunder från varandra. Opels vd Michael Lohscheller har sagt att Opel inte behöver bygga någon större suv än de två i mellanklassen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se