Nya Peugeot 308 officiell – två laddhybrider
Helt nya Peugeot 308 gör sitt första framträdande i dag. Denna populära modell ska fortsätta att locka till köp med hjälp av bland annat ett nytt, tuffare yttre och en rad olika motoralternativ varav två är laddbara hybridalternativ.
En av Peugeots storsäljare, modellen där siffrorna 0, 3 och 8 kombineras, har börjat uppvisa trötthetstecken på senare tid. Kanske inte så konstigt med tanke på att den är närmare åtta år gammal samtidigt som suvarna har tagit över allt mer. Just Peugeot 308 har dessutom fått intern konkurrens från ett antal högbyggen – främst av 3008 men även av den mindre 2008. Båda dessa suvar har sprungit om 308 i försäljningsstatistiken, och de senaste månaderna har även större suven 5008 sprungit om.
För att 308 ska kunna hävda sig i konkurrensen gäller det att hitta på något, och det är just vad Peugeot nu gör. De presenterar nämligen helt nya 308 baserad på en vidareutveckling av EMP2-plattformen, det vill säga samma grund som bland annat föregångaren, alltså utgående 308, byggs på. Denna plattform är redo för en rad olika drivlinekonfigurationer, men någon helt elektriskt drivlina kan den inte hantera på ett bra sätt och således blir nya 308 inte en elbil så som lillebror 208 blev i form av e-208. Nya Opel Astra ska för övrigt också byggas på denna variant av EMP2-plattformen vilket alltså betyder att nya Astra inte blir elbil.
Laddhybrider
Nya Peugeot 308 är däremot delvis elektrifierad, modellen ska lanseras med två olika laddhybrid-drivlinor. Grunden i dessa utgörs av en 1,6 liter stor bensinmotor som samarbetar med en elmotor på 110 hästkrafter (81 kW) och 320 newtonmeter. I den svagare varianten utvecklar förbränningsmotorn 150 hästkrafter (110 kW) och 250 newtonmeter. Maximal effekt uppgår till 180 hästkrafter (132 kW). I den starkare varianten är bensinmotorns siffror 180 hästkrafter (132 kW) och 250 newtonmeter som i kombination med elmotorn når upp till 225 hästkrafter (162 kW). Det kombinerade maxvridet hos båda alternativen är 360 newtonmeter. Båda laddhybriderna har åttastegad automatlåda, e-EAT8.
Båda laddhybriderna är utrustade med 12,4 kWh stora batterier som kan ”långsamladdas” via ombordladdaren på 3,7 kW, Ombordladdaren kan uppgraderas till en variant om 7,4 kW. Räckvidden på el för den svagare laddhybriden är enligt WLPT-körcykeln 6,0 mil medan den starkare har något kortare räckvidd – 5,9 mil.
Några övriga förbruknings- och utsläppssiffror har Peugeot inte kunnat vaska fram ännu. Det gäller även för övriga motorer som nämns i kommande textstycke.
Bensin- och dieselmotorer
Utöver laddhybriderna nämnda ovan kommer nya Peugeot 308 med två Puretech-bensinmotorer i tre olika utföranden samt en BlueHDi-dieselmotor i två utföranden.
Bensinmotorerna är trecylindriga och med en volym på 1,2 liter. Den ena levererar 110 hästkrafter och 205 newtonmeter, den andra 130 hästkrafter och 230 newotnmeter. Medan förstnämnda endast finns med manuell låda med sex växlar finns sistnämnda med både manuell sexväxlad låda och åttastegad automatlåda.
Dieselmotorn som erbjuds har 130 hästkrafter och 300 newtonmeter plockade ur fyra cylindrar med en total volym om 1,5 liter. Dieselmotorn kan kombineras med sexväxlad manuell låda alternativt åttastegad automatlåda.
Fullvuxen
Peugeot 308 har vuxit rejält. Nya generationen är hela 11,3 centimeter längre än föregångaren och mäter därmed 436,7 centimeter. Utgående generation var bara några millimeter kortare än värsta konkurrenten Volkswagen Golf av föregående generation. Nya Golf ökade knappt tre centimeter på längden, men 308 springer ändå ifatt och förbi med ordentlig marginal. 308 är 8,2 centimeter längre än nya Golf.
På bredden har 308 ökat med ungefär fem centimeter till 185,9 centimeter, en siffra som inte inkluderar ytterbackspeglarna. På höjden har drygt en centimeter kapats till 144,1 centimeter.
Även axelavståndet har vuxit med drygt fem centimeter till totalt 267,5 centimeter. Större bil med längre avstånd mellan hjulaxlarna betyder oftast att de interiöra utrymmena ökar, och Peugeot lovar att dessa har blivit bättre i nya 308, framför allt för baksätespassagerarna.
Tjänstevikten ligger på mellan 1 254 och 1 633 kilo beroende på modellversion. Bensin- och dieselmodellerna väger uppemot nästan 400 kilo mindre än laddhybriderna.
Bagageutrymmet har, trots att bilen har vuxit, minskat en hel del, från 470 till 412 liter. Med baksätet fälls ryms dock en gnutta mer än tidigare, 1 323 liter i stället för 1 309 liter. Under bagagerumsgolvet ryms ytterligare 28 liter.
Laddhybriderna är inte alls lika rymliga längst bak. De båda modellversionerna med elmotor rymmer endast 361 liter i bagageutrymmet. Med andra ord stjäl drivlinan en hel del av utrymmet, något som aldrig är särskilt populärt (lex Mercedes, bland annat).
Ny logotyp
För bara några veckor sedan presenterade Peugeot företagets nya logotyp som knyter an till hur den såg ut förr i tiden. Nya 308 är första modell att få ta del av denna nya logotyp. Den pryder ett stort emblem som är placerat i den stora grillen. Själva modellbeteckningen är placerad på huvkanten, på motsvarande sätt som hos exempelvis nya 208.
Lansering och kombi
Några prisuppgifter finns ännu inte, men de kommer att dyka upp innan själva lanseringen som äger rum under halvan av 2021. Om vi då också får ta del av kombiversionen återstår att se. Att det blir en ny 308-kombi kan vi slå fast baserat på spionbilder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se