Nya Peugeot 308 SW officiell – laddbar kombi
Tre månader efter halvkombin är det nu dags för kombin är träda fram. Här är helt nya Peugeot 308 som kommer med en rad olika drivlinor, bland annat två hybrider med laddsladd.
I förra veckan var i Frankrike för att sätta oss bakom ratten på nya Peugeot 308 för första gången. Mer om hur nya generationen upplevs läser du i kommande nummer av Teknikens Värld samt inom kort även här på webben (om du är Teknikens Värld Premium-prenumerant). Bilen vi körde var förstås femdörrars halvkombiversionen som presenterandes i mars tidigare i år. En poppis modellversion ute i Europa, men i kombilandet Sverige lär det vara kombiversionen som är av störst intresse för många spekulanter. Tur då att nya 308 SW, alltså kombiversionen, presenteras i dag.
Nya 308-kombin är 5,1 centimeter längre än sin föregångare, med andra ord mäter den 463,6 centimeter. Det gör den längre än gamla Volvo V60. På bredden, exklusive ytterbackspeglar, är den 185,2 centimeter, nästan halvdecimetern bredare än generationen som är på väg att försvinna. På höjden har nästan tre centimeter kapats, till 144,2 centimeter, och mellan hjulaxlarna har avståndet mer eller mindre bibehållits – 273,2 centimeter. Därmed har kombimodellen 5,7 centimeter extra utrymme mellan axlarna i jämförelse med halvkombin.
Peugeot menar att innerutrymmena är riktiga goda, framför allt tack vare den extra totallängden. Dock har bagageutrymmet krympt en aning, från föregångarens 610/1 660 liter (uppfällt/nedfällt baksäte) till 608/1 634 liter. Det gäller dock om nya Peugeot 308 SW inte är laddhybrid, för då är bagageutrymmessiffrorna 548/1 574 liter.
Bagagerumsgolvet kan justeras i två höjder och baksätesryggen kan fällas enligt tredelarsprincipen 40/20/40. I kupéutrymmet finns dessutom mängder med utrymmen och fack, vissa betydligt större än andra.
Mycket är förstås identiskt med halvkombiversionen, exempelvis drivlinorna. Peugeot vill fortsätta att erbjuda en bred palett av motorer och har ännu inte hoppas på ”vi skippar dieselmotorer”-tåget. Nya 308 SW erbjuds dock bara med ett dieselalternativ, en 130-hästarsmaskin med antingen manuell eller automatisk (EAT8) växellåda. Två bensinmotorer finns också med i utbudet, en på 110 hästkrafter, den andra på 130. Även här finns det att välja mellan manuell och automatisk växling.
Intressantast är förmodligen de båda laddhybridvarianterna där en 1,6-liters bensinmotor på antingen 150 eller 180 hästkrafter kombineras med en elmotor på 110 hästkrafter (81 kW).
Nya Peugeot 308 SW kommer inom kort att få ett ”tyskt” syskon i form av nya Opel Astra Sports Tourer. Det snackas även om att denna duo, åtminstone i halvkombiutförande, ska bli elbilar inom ett par år, men då är modellerna tvungna att helt byta teknisk bas då nuvarande endast fixar delvis elektrifiering, inte fullständig.
Nya 308 SW beräknas börja rulla ut till sina beställare runt årsskiftet 2021/2022. Några priser har ännu inte annonserats. Dessa kan vi sannolikt räkna med att få reda på mot slutet av sommaren då vi misstänker att orderböckerna öppnar inför hösten.
Kan du inte få nog av nya Peugeot 308 ska du passa på att läsa allt om modellen här samt vad vi har att säga om modellen i samband med första provkörningen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se